×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سرویس: علمي و فناوري – پژوهشي

کد خبر: ۹۱۰۵۱۲۰۷۴۴۰

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از توليد داروهاي گیاهی جدید توسط محققان اين استان خبر داد.

دکتر بهرام دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ایسنا منطقه لرستان، با اعلام اين خبر اظهار كرد: یکی از توانمندی‌های بومی استان وجود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است، لرستان تنوع زیادی در حوزه گیاهان دارویی دارد و امروزه نیاز سلامت جامعه به تولید داروهای جدید بومی است.

وی با بیان این‌که با وجود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در استان، تلاش دانشگاه علوم پزشکی لرستان جهت تاسیس دانشکده داروسازی به ثمر نشست و از سال آینده در این دانشگاه دانشجوی رشته داروسازی پذیرش خواهد شد، درباره داروهاي گياهي جديد ساخته شده توسط محققان اين استان گفت: سه داروی جدید از لرستان به بازار دارویی کشور وارد شده که این داروها شامل قطره «دنتول» که از «مرزه خوزستانی» تولید شده و برای تسکین درد دندان استفاده مي‌شود، پماد «رکتول» كه از مورت و پماد «زیتونکس» كه از برگ درخت زیتون تولید می‌شود، است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: قطره «دنتول» و پماد «رکتول» هم‌اکنون در شرکت داروسازی خرمان و پماد «زیتونکس» در شرکت دانش‌بنیان دانا کاسیان استان تولید می‌شود.

دلفان، از طولانی شدن زمان اخذ مجوز دارو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طولانی شدن زمان دریافت تسهیلات از سوی برخی بانکها و ثبت شرکت که ۱۰۰ روز به طول می‌انجامد، گلایه کرد و افزود: نیاز است بمنظور حمایت از تولیدکنندگان در مراکز دانش بنیان، روند انجام این کارها کوتاه شود؛ همچنين در تولید برخی داروها با کمبود تسهیلات و نقدینگی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید پماد «زیتونکس» 520 میلیون تومان تسهیلات از بانک صنعت و معدن و صندوق حمایت از پژوهشگران دريافت شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با انتقاد از این‌که برای بسياري از طرح‌ها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌شود، اين در حالي است كه نتایج حاصله در جهت رفع نیازهاي استان و بشكل کاربردی نیست، اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان دانا کاسیان و خرمان بر مبنای نیازمندی‌های بومی نهاده شده و محل خوبی برای ارتباط صنعت با دانشگاه است.

وی با تاكيد بر قطع وابستگی علمی به بيگانگان گفت: باید اولویتهای علمی را به سمت و سوی نیازهای جامعه سوق دهیم.دلفان، همچنين از ورود شش داروی جدید محققان استان لرستان به بازار دارویی کشور خبر داد و عنوان کرد: اگر نقدینگی و اعتبار مورد نیاز تامین شود، این داروها را تولید خواهیم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: هشت مدل دارو از برگ زیتون توسط محققان استان ساخته شده که بزودی وارد بازار دارویی کشور می‌شود؛ همچنین چندین دارو نیز از درخت مهجور بلوط نیز تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: چشم انداز ما توانمندی بومی در بخش داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است و اين كه به یکی از تولیدکنندگان داروهای گیاهی در خاورمیانه تبدیل شویم.

سرویس: علمی و فناوری – پژوهشی



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از تولید داروهای گیاهی جدید توسط محققان این استان خبر داد.



دکتر بهرام دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه لرستان، با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از توانمندی‌های بومی استان وجود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است، لرستان تنوع زیادی در حوزه گیاهان دارویی دارد و امروزه نیاز سلامت جامعه به تولید داروهای جدید بومی است.



وی با بیان این‌که با وجود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در استان، تلاش دانشگاه علوم پزشکی لرستان جهت تاسیس دانشکده داروسازی به ثمر نشست و از سال آینده در این دانشگاه دانشجوی رشته داروسازی پذیرش خواهد شد، درباره داروهای گیاهی جدید ساخته شده توسط محققان این استان گفت: سه داروی جدید از لرستان به بازار دارویی کشور وارد شده که این داروها شامل قطره «دنتول» که از «مرزه خوزستانی» تولید شده و برای تسکین درد دندان استفاده می‌شود، پماد «رکتول» که از مورت و پماد «زیتونکس» که از برگ درخت زیتون تولید می‌شود، است.



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: قطره «دنتول» و پماد «رکتول» هم‌اکنون در شرکت داروسازی خرمان و پماد «زیتونکس» در شرکت دانش‌بنیان دانا کاسیان استان تولید می‌شود.



دلفان، از طولانی شدن زمان اخذ مجوز دارو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طولانی شدن زمان دریافت تسهیلات از سوی برخی بانکها و ثبت شرکت که ۱۰۰ روز به طول می‌انجامد، گلایه کرد و افزود: نیاز است بمنظور حمایت از تولیدکنندگان در مراکز دانش بنیان، روند انجام این کارها کوتاه شود؛ همچنین در تولید برخی داروها با کمبود تسهیلات و نقدینگی مواجه هستیم.



وی خاطرنشان کرد: برای تولید پماد «زیتونکس» ۵۲۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک صنعت و معدن و صندوق حمایت از پژوهشگران دریافت شده است.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با انتقاد از این‌که برای بسیاری از طرح‌ها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌شود، این در حالی است که نتایج حاصله در جهت رفع نیازهای استان و بشکل کاربردی نیست، اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان دانا کاسیان و خرمان بر مبنای نیازمندی‌های بومی نهاده شده و محل خوبی برای ارتباط صنعت با دانشگاه است.



وی با تاکید بر قطع وابستگی علمی به بیگانگان گفت: باید اولویتهای علمی را به سمت و سوی نیازهای جامعه سوق دهیم.دلفان، همچنین از ورود شش داروی جدید محققان استان لرستان به بازار دارویی کشور خبر داد و عنوان کرد: اگر نقدینگی و اعتبار مورد نیاز تامین شود، این داروها را تولید خواهیم کرد.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: هشت مدل دارو از برگ زیتون توسط محققان استان ساخته شده که بزودی وارد بازار دارویی کشور می‌شود؛ همچنین چندین دارو نیز از درخت مهجور بلوط نیز تولید و به بازار عرضه خواهد شد.



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: چشم انداز ما توانمندی بومی در بخش داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است و این که به یکی از تولیدکنندگان داروهای گیاهی در خاورمیانه تبدیل شویم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.