×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

با توجه به اهمیت علم داروهای گیاهی در داروسازی نوین و اهمیت آموزش آن، گروه فارماکوگنوزی (Pharmacognosy) در سال ۱۳۴۰ به صورت یک گروه مستقل در دانشکده ی داروسازی واقع در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران آغاز به کار کرد.

این گروه طی سالیان قبل از تاسیس مستقل، به صورت زیرمجموعه دانشکده داروسازی فعالیت داشت و پس از تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز و تهیه امکانات و تجهیزات مناسب، از آن منشعب گردید. از ابتدای تشکیل مدرسه ی داروسازی گروه مفردات پزشکی که شامل گیاه شناسی،‌ مفردات طب و استریلیزاسیون بود از اجزای داروسازی بود.

Matiere Medical نام گروه در سده ۱۳۲۰ بود که در تحولات بعدی دانشگاه در دهه ۱۳۴۰ نام رشته ی گیاه شناسی به فارماکوگنوزی و مفردات پزشکی تغییر یافت.

فارماکوگنوزی: فارماکوگنوزی علم مطالعه ی مواد دارویی از منابع طبیعی است و به طور کلی به بررسی و مطالعه ی منابع دارویی طبیعی می پردازد. این منابع طبیعی ممکن است گیاهی، حیوانی، میکروبی و یا هر منبع دیگر با منشأ طبیعی باشند. این گروه دارای دو گرایش اصلی است:

 فارماکوگنوزی: منابع مورد مطالعه این بخش عمدتا منابع طبیعی گیاهی است.

 بیوتکنولوژی: منابع مورد بررسی این بخش عموما میکروارگانیسم ها هستند.

دپارتمان فارماکوگنوزی و بیوتکنولوژی داروئی دو وظیفه اصلی بر عهده دارد:

آموزش: آموزش دانشجویان در دوره دکترای عمومی داروسازی و دوره های دکترای تخصصی(Ph.D) فارماکوگنوزی و بیوتکنولوژی دارویی.

پژوهش: به طور کلی فعالیت های پژوهشی این گروه در قالب ارائه مقالات در سمینارها و مجلات تخصصی، کارهای پژوهشی دانشجویی، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها صورت می پذیرد.

از جمله مهم ترین فعالیت های پژوهشی دپارتمان فارماکوگنوزی و بیوتکنولوژی دارویی می توان به موارد زیر اشاره نمود: – ارزیابی اثرات بیولوژیک و فارماکولوژیک گیاهان و میکروارگانیسم ها – جداسازی و تعیین ساختمان ترکیبات فعال بیولوژیک و فارماکولوژیک از منابع طبیعی گیاهی و میکروبی – آنالیز کمی و کیفی گیاهان دارویی و محصولات مرتبط با آن ها – شناسایی گیاهان دارویی ایران – فرمولاسیون فرآورده های دارویی گیاهی – تولید فرآورده های فعال بیولوژیک از منابع میکروبی – تغییر و تبدیلات ترکیبات دارویی توسط میکروارگانیسم ها – کشت سلول و بافت گیاهی.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.