×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به‌ منظور توسعه‌ کشت‌ گیاهان‌ دارویی‌ لازم‌ است‌ دستگاههای‌ کاشت‌، برداشت‌ و خشک‌کن‌ در داخل‌ کشورطراحی‌ و ساخته‌ شود.

در حال‌ حاضر چون‌ سطح‌ زیر کشت‌ گیاهان‌ دارویی‌ کم‌ است‌، عامل‌ محدودکننده‌ تولیدگیاهان‌ دارویی‌، فقدان‌ دستگاههای‌ پیشرفته‌ نیست‌. امکان‌ به‌ کارگیری‌ دستگاههای‌ مکانیزه‌ زراعتهای‌ دیگرمحصولات‌ زراعی‌ در کشت‌ و کار گیاهان‌ دارویی‌ وجود دارد و شرایط آب‌ و هوایی‌ اکثر نقاط کشور، خشک‌کردن‌ درهوای‌ آزاد را تسهیل‌ می‌کند. در شرایط فعلی‌ می‌توان‌ از دستگاههای‌ موجود بهره‌ گرفت‌…

بعنوان‌ مثال‌ از غله‌ کار برای‌کاشت‌ گیاهان‌ دارویی‌ با بذرهای‌ مشابه‌ غلات‌ مانند گاوزبان‌ بوراگو و ماریتیغال‌ و از موور (یونجه‌چین‌) می‌توان‌برای‌ برداشت‌ بادرنجبویه‌ و نعناع‌ استفاده‌ کرد. از کمباین‌ غلات‌ برای‌ برداشت‌ ماریتیغال‌ و رازیانه‌ و از دستگاه‌برداشت‌ سیب‌زمینی‌ با اعمال‌ تغییراتی‌ می‌توان‌ برای‌ برداشت‌ ریزومهای‌ سنبل‌ الطیب‌ و رناس‌ استفاده‌ کرد و یا باحذف‌ صفحه‌ برگردان‌ گاوآهن‌ برگرداندار و حرکت‌دادن‌ سوک‌ آن‌، ریزومهای‌ سنبل‌الطیب‌ را به‌ روی‌ خاک‌ انداخت‌.

از خشک‌کن‌های‌ طراحی‌ شده‌ برای‌ دیگر محصولات‌ کشاورزی‌، صنایع‌ غذایی‌ و بهداشتی‌ می‌توان‌ برای‌خشک‌کردن‌ گیاهان‌ دارویی‌ استفاده‌ کرد. در سالن‌های‌ خشک‌کن‌ توتون‌ و تنباکو می‌توان‌ برگهای‌ باباآدم‌ را با همان‌روش‌ خشک‌ نمود و از خشک‌کن‌های‌ ماکارونی‌ می‌توان‌ برای‌ خشک‌کردن‌ بسیاری‌ از محصولات‌ دارویی‌ استفاده‌کرد.

در کشورهای‌ پیشرفته‌ دستگاههای‌ مخصوص‌ کاشت‌، برداشت‌ و خشک‌کردن‌ گیاهان‌ دارویی‌ مدتهاست‌ که‌مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. با بهره‌گیری‌ از الگوهای‌ موجود می‌توان‌ در داخل‌ کشور اقدام‌ به‌ طراحی‌ و ساخت‌دستگاههای‌ مورد نیاز نمود. بر این‌ اساس‌ دستگاه‌ برداشت‌ بابونه‌ در مرکز تحقیقات‌ کشاورزی‌ اصفهان‌ طراحی‌ وساخته‌ شده‌ است‌ (شکل‌   ). از این‌ دستگاه‌ می‌توان‌ در برداشت‌ گیاهان‌ مشابه‌ با بابونه‌ نظیر پیرتر نیز استفاده‌ کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.