×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، “حسن نصرتی” روز پنجشنبه به ایرنا گفت: اکنون برای اجرای طرح های گیاهان دارویی از اعتبارات سایر بخش های این اداره کل استفاده می شود.

وی افزود: در سال های اخیر اعتبار اجرای طرح های گیاهان دارویی در این استان از ردیف اعتباری بخش جنگل استفاده می شد که اکنون زیر مجموعه بخش آبخیزداری و مرتع قرار گرفته است.

وی بر فرآوری گیاهان دارویی و ارزش افزوده آن تاکید کرد و گفت: متاسفانه حجم زیادی از گیاهان دارویی که از عرصه های منابع طبیعی این استان جمع آوری و به شکل خام فروخته می شود.

نصرتی خواستار مشارکت بهره برداران و کارآفرینان استان در این زمینه شد و افزود: باید انجمن های صنفی و تشکل ها در این خصوص ایجاد و ارای طرح های گیاهان دارویی به آنها واگذار شود.

کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین خواستار مشارکت فرمانداران و مسوولان مربوطه در خصوص اجرای طرح های گیاهان دارویی و خوراکی شد و افزود: برای طرح های مطالعاتی و شروع کار نیاز به تخصیص اعتبار است و اگر در این زمینه فرمانداران شهرستان های استان همکاری داشته باشند، مناطق مستعد رویش گونه های دارویی در سطح استان شناسایی و به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی گفت: تاکنون برای گیاهان دارویی ˈکتیراˈ و ˈباریجهˈ در این استان طرح تهیه شده است و در سال جاری نیز با برداشت ۱۶ تن کتیرا و باریجه، ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سود عاید بهره برداران شده است.

نصرتی افزود: با اجرای طرح های گیاهان دارویی فشار از عرصه های منابع طبیعی و برداشت غیر اصولی و تخریب عرصه ها جلوگیری می شود.

کارشناس مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سطح ۸۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان طرح گیاهان دارویی ˈکتیراˈ و ˈباریجهˈ اجرا شده است در حالی که این استان ظرفیت بالایی در تولید این دو گونه و سایر گونه های گیاهان دارویی دارد.

وی افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته در خصوص تنوع گیاهی در فلات ایران، هفت هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که خراسان شمالی به دلیل پستی و بلندی، جنگل و بیابان و ارتفاع از دریا، سه چهارم این گونه ها را در خود دارد. 

کارشناس مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خواستار توجه بیشتر مسوولان به اجرای طرح های گیاهان دارویی و صنعتی در این استان شد و افزود: بالا بردن درآمد روستاییان، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، بکارگیری نیروهای دانش آموخته مرتبط و جلوگیری از تخریب بی رویه رویشگاه های گیاهان دارویی از مزایای اجرای این طرح است. 

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.