×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

زمینه و هدف: قارچ گانودرما لوسیدوم (Ganoderma lucidum) به عنوان یک ایمونومدولاتور طبیعی مطرح شده است. هنوز بطور دقیق مشخص نشده است که چه ترکیبی از این عصاره مسئول اثرات ایمونومدولاتوری آن میباشد ولی به نظر میرسد که گیرنده ٣ کمپلمان (CR3) سطح سلولهای مجری سیستم ایمنی به عنوان پذیرنده بتا گلوکانها (β-glucan) که ترکیب اصلی این عصاره را تشکیل میدهد، عمل مینماید. از آنجایی که فعالیت آنزیم گلوکز-۶- فسفات دهیدروژناز (G6PD) در تنظیم عملکردهای ماکروفاژها از جمله تولید نیتریک اکساید نقش مهمی ایفا میکند، ما تأثیر این عصاره را بر viability، فعالیت آنزیم G6PD و تولید نیتریک اکساید (NO) در ماکروفاژهای صفاقی موش BALB/c تیمار شده بررسی کردیم.

روش بررسی: ابتدا ماکروفاژهای صفاقی موش BALB/c جدا شده و با غلظتهای(۰٫۰۰۱,۰٫۰۱,۰٫۱, ۱,۱۰,۱۰۰ g/ml) از عصاره پلی ساکاریدی قارچ گانودرما لوسیدوم (GL-PS) تیمار شدند و درصد زنده بودن ماکروفاژها بعد از ۲۴ ساعت انکوباسیون با استفاده از تست MTT بررسی شد و دوز مؤثر ۰٫۱ g/ml تعیین گردید. برای تعیین فعالیت ویژه آنزیم گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD) ماکروفاژها به مدت ۲۴ ساعت با دوز ۰٫۱ g/ml از GI-PS انکوبه شدند سپس ماکروفاژها را توسط سونیکاسیون لیز کرده و فعالیت ویژه آنزیم G6PD با سنجش تغییر جذب NADPH در طول موج ۳۳۹ nm و تعیین غلظت پروتئین با روش برادفورد در عصاره رویی سلولی بدست آمد. همچنین بعد از ۱۸ساعت انکوباسیون، میزان تولید نیتریک اکساید (NO) با استفاده از روش رنگ سنجی گریس سنجیده شد.

یافته ها: بر طبق نتایج حاصله دوز ۱/۰ میکروگرم در میلیلیتر از عصاره پلیساکاریدی گانودرما لوسیدوم در مقایسه با سایر دوزها، بیشترین تأثیر را روی درصد زنده بودن (ضریب تحریک) ماکروفاژهای صفاقی داشت (۰۵/۰p<). همچنین مشخص شد که دوز ۱/۰ میکروگرم در میلیلیتر GL-PS منجر به افزایش تولید NO و افزایش فعالیت ویژه آنزیم G6PD میشود (۰۵/۰p<).

نتیجه گیری: قارچ گانودرما لوسیدوم، به عنوان یک قارچ دارویی، در کشورهای آسیای شرقی بویژه در چین بطور گستردهای جهت افزایش کیفیت زندگی و طول عمر مصرف میشود. ما بعد از انجام این تحقیق نتیجه گرفتیم که عصاره GL-PS اثر ایمونومدولاتوری بر فعالیت ماکروفاژها دارد. بنابر این میتوان از عصاره پلی ساکاریدی این قارچ به عنوان یک عامل تقویتکننده سیستم فاگوسیتی در برابر عوامل عفونی و پاتوژنهایی چون انگل لیشمانیا استفاده کرد که تولید نیتریک اکساید توسط ماکروفاژها در برابر آنها نقش مهمی در دفاع علیه آنها دارد.

کلید واژه ها: عصاره پلی ساکاریدی گانودرما لوسیدوم، آنزیم گلوکز-۶- فسفات دهیدروژناز، نیتریک اکساید، تست MTTوصو

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.