×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

آگاهی اقشار مختلف مردم با ویژگی های داروهای گیاهی سبب شده که امروزه بسیاری از بیماران این نوع داروها را جایگزین داروهای شیمیایی کنند.

داروهای گیاهی به داروهای با منشا گیاهی اعم از پودر، کپسول، چای و عصاره گیاهی اطلاق می شود.

هرچند تاثیرات مثبت مصرف داروهای گیاهی در درمان بیماری ها تاکنون بارها به تایید رسیده اما اینگونه داروها باید بصورت صحیح و علمی مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت فرد مصرف کننده با عوارض جدی حتی با مرگ مواجه خواهد شد.

از آنجا که مصرف داروهای گیاهی بویژه در تداخل با دیگر داروهای شیمیایی می توانند عوارض مرگباری داشته باشند استفاده از داروهای گیاهی حتما باید با تجویز پزشک باشد.

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی نه تنها سبب رفع بیماری نمی شود بلکه ممکن است موجب ایجاد عوارض ناشی از تداخلات دارویی یا عوارض جانبی دیگر شود.

** چه بیمارانی دنبال داروهای گیاهی هستند؟

کارشناسان بهداشتی با وجودی که بارها به مردم هشدار داده اند مصرف داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض جانبی متعدد می باشد اما استفاده از این داروها همچنان در میان مردم روبه گسترش است.

استقبال مردم از این نوع داروها بویژه توسط بیمارانی که از راه های معمول نتیجه ای برای درمان نگرفته اند یا دچار بیماری مزمن هستند، بیشتر است بطور مثال افراد چاق یا دیابتی ها بیشتر از این داروها استفاده می کنند.

یکی از افرادی که کپسول های گیاهی کاهش وزن تبلیغ شده از سوی شبکه های ماهواره ای را مصرف کرده به خبرنگار ایرنا، گفت: پس از دو ماه مصرف این کپسول های گیاهی دچار آلرژی شدید پوستی شدم.

وی افزود: پس از مصرف این کپسول ها کهیرهایی روی پوستم نمایان شد که طی دو سال و صرف هزینه های زیاد توانستم آن را درمان کنم اما هنوز هم اثرات آن روی پوست من باقی مانده است.

بیماران دیابتی از دیگر گروه های تلاشگر برای استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری خود هستند.

ˈمحمد اسدیˈ بیمار دیابتی به خبرنگار ایرنا، گفت: نوعی از عرق گیاهی را معرفی کردند که قند خون را پایین می آورد اما پس از خوردن آن بعلت تداخل دارویی با داروهای شیمیایی به شدت دچار مشکلات گوارشی و افت قند خون شدم.

بیماران سرطانی نیز بعلت صعب العلاج بودن بشدت از مصرف داروهای گیاهی برای درمان خود استقبال می کنند، در حالی که برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشارخون و حتی برخی سرطان‌ها نباید به این داروها اتکا کرد زیرا عدم پیگیری روند درمان و غافل شدن از آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد بیمار بوجود آورد.

متخصصان معتقدند چون بیماران سرطانی نسبت به دارو حساس هستند، هرگونه مصرف خودسرانه دارو یا گرفتن رژیم غذایی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت آنان وارد کند.

** کپسول های گیاهی، خطرناک ترین نوع داروهای گیاهی

بسیاری از متخصصان از کپسول های گیاهی به عنوان خطرناک ترین نوع داروهای گیاهی نام می برند که اغلب از محتوای این کپسول ها، اطلاعاتی در دست نیست.

معاون پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این نوع دارو ها به خبرنگار ایرنا، گفت: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر عرضه کپسول های گیاهی در بازار دارو و عطاری ها وجود ندارد.

دکتر ˈشاهین مراتˈ افزود: تاکنون بارها عوارضی مانند سرگیجه و حتی مرگ براثر استفاده از این کپسول ها دیده شده است.

وی، هپاتیت حاد، فلج اعضا، زردی های طولانی مدت و مرگ را از مهم ترین عوارض جدی مصرف این کپسول ها عنوان کرد.

معاون پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: حتی هنگام پاک کردن سبزی خوردن(به عنوان گیاهانی ساده)، برخی از گیاهان از لابلای سبزی ها جدا می شود که این امر نشان می دهد تا چه اندازه باید در مصرف داروهای گیاهی دقت کرد.

مرات تصریح کرد: از سوی دیگر خطرناک ترین سموم شناخته شده از نوع سموم گیاهی هستند.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از مردم با آنکه نمی دانند محتوای کپسول های گیاهی چیست اما آنها را با اطمینان مصرف می کنند.

** جلوگیری از بروز عوارض داروهای گیاهی

هرچند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح ساماندهی عطاری ها و جلوگیری از دخالت آنان در تجویز دارو خبر داده اما به نظر می رسد تنها ساماندهی عطاری ها برای استفاده صحیح از داروهای گیاهی کافی نیست.

برخی از مردم داروهای گیاهی خود را از مراکز غیرمجاز مانند تبلیغات ماهواره ای تهیه می کنند و برخی دیگر از مردم که اغلب آنان را روستاییان تشکیل می دهند با دسترسی آسان به گیاهان از آنها داروی گیاهی تهیه می کنند.

اطلاع رسانی رسانه ها و فرهنگ سازی می تواند نقش موثری در پیشگیری و کاهش تبعات ناشی از مصرف داروهای گیاهی توسط مردم داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.