×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از شبستان، گیاهان دارویی تاچند دهه گذشته بعنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت که با پیشرفت سریع علوم داروهای سنتزی در بسیاری موارد جایگزین گیاهان داروئی شدند.

تجربه نشان داد که داروهای سنتزی با تمام کارآئی مورد توجه، اثرات نامطلوب بسیاری همراه دارند و روشن شد که کمتر ماده خالصی وجود دارد که دارای اثرات سوء نباشد، به همین دلیل امروزه استفاده از گیاهان دارویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

اما استفاده صحیح از گیاهان دارویی مشروط به وجود اطلاعات دقیق و عملی است که متأسفانه بر اثر مرور زمان و به علت دخالت افراد ناآگاه و سودجو منحرف گشته و مطالب غیر واقعی به آنها اضافه شده است که باید آنها را از هم جدا نمود.

استان لرستان یکی از استان‌هایی است که به واسطه شرایط توپوگرافی خاص، مستعد کشت گیاهان دارویی است، این استان با مساحتی بالغ بر۲۸هزار و ۳۲۹کیلو‌متر مربع دارای حدود ۲میلیون هکتار منابع طبیعی است، که از این مقدار ۶۴۹ هزار هکتار بصورت اراضی مرتعی و ۸۸۵ هزار هکتار جنگل می‌باشد.

همچنین این استان از نظر آب و هوایی دارای چهار اقلیم متفاوت ( نیمه خشک، نیمه مرطوب معتدل، نیمه مرطوب سرد و اقلیم ارتفاعات) است.

با توجه به وضعیت خاص پستی و بلندی های استان که دارای حداقل ارتفاع ۳۳۰متر در منطقه پل زال و حداکثرچهار هزار و ۵۰ متر در اشترانکوه است.

این استان به واسطه دارا بودن آب های سطحی فراوان و مخازن غنی آب زیر زمینی و وجود بیش از ۵/۱ میلیون هکتار جنگل و مرتع و اقلیم متنوع سبب رویش انواع گیاهان دارویی در این استان شده است.

همچنین امروزه اغلب شرکت های داروسازی معتبر کشورهای مختلف از گیاهان دارویی برای‌ تهیه انواع دارو استفاده می‌کنند که این، دلیلی برای اثبات اهمیت گیاهان دارویی است، در این خصوص شهلا احمدی، کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان گفت: درسطح استان لرستان بالغ بر ۲۱۵ گیاه دارویی متعلق به ۶۳ تیره و ۹۰ جنس شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه برای شناسایی گونه های دارویی نقاط مختلفی از استان لرستان مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است، افزود: علی رغم تلاش های به عمل آمده با توجه به وجود نقاط کور بسیاری دراستان لرستان به نظر می رسد گونه هایی همچنان ناشناس باقی مانده اند.

وی با اشاره به اهداف طرح شنایایی گیاهان دارویی استان افزود: این تلاش های با هدف شناخت گیاهان دارویی استان، جهت پاسخگویی به نیاز وسیع جامعه برای شناخت خواص و کاربرد گیاهان مفید انجام می شود.

احمدی اظهار داشت: اجرای طرح شنایایی گیاهان دارویی استان درحقیقت به منزله زیر بنایی است که راه را برای تهیه طرح ها وپروژه های تحقیقاتی دیگر مانند تعیین مواد موثره و کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی را آسان می‌نماید. این کارشناس با اشاره عومل تهدید کننده گیاهان دارویی استان، عنوان کرد: متاسفانه نه تنها بهره برداران بومی، گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی، این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: درحال حاضر برخی گونه های داروهای گیاهی مثل ۸ گونه مرزه، آویشن و موسیر برای حفظ بقا و استفاده های دارویی در مزارع استان کشت می شوند.

وی تصریح کرد: همچنین در مرکز تحقیقات استان طرح های مختلفی برای حفظ تنوع زیستی گونه های دارویی در استان لرستان در حال انجام است.

احمدی اضافه کرد: بررسی عملکرد گونه های مختلف مرزه، استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس گونه های مختلف مرزه، طرح جمع آوری بذر گیاهان دارویی به منظور تقویت بانک ژن گیاهان دارویی، طرح جمع آوری کشت و استقرارگیاهان دارویی نادر در حال انقراض و حفاظت از آنها از جمله طرح های تحقیقاتی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان است.

این کارشناس عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر یک هکتار از اراضی تحقیقاتی استان زیر کشت انواع مختلف گیاهان دارویی است.

حسین پیرحیاتی، معاونبهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان نیز به خبرنگار شبستان گفت: هم اکنون بالغ بر ۴۱۸ هکتار از اراضی لرستان زیر کشت گیاهان دارویی است. وی افزود: از این مقدار سطح زیر کشت، ۴ هزار و ۹۱۳ تن انواع گیاه دارویی برداشت می شود.

پیرحیاتی اذعان داشت: عمده گیاهان دارویی زیر کشت در لرستان بابونه،گشنیز، مرزه، نعناع، زیره سبز، مورد و آویشن در سطح اراضی استان لرستان کشت می شود.

وی با اشاره به وجود تنوع زیاد گیان هان دارویی در استان بیان کرد: عمده گیاهان داوریی به صورت خودرو در این استان رویش داشته اند.

پیرحیاتی تصریح کرد: به دنبال خشکسال سالی اخیر، حفظ گیاهان دارویی نیازمند نگهداری در قالب کاشت و برداشت است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صنایع تبدیلی وابسته گیاهان دارویی گفت: اگر صنایع تبدیلی فراهم شود زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی در استان فراهم می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان به دنبال تدوین برنامه مدون با عنوان خوشه تولید برای توسعه گیاهان داوریی است.

پیر حیاتی ادامه داد: خوشه تولید به این معناست که مزارع، تولید، صنایع تبدیلی، بازار و بازاریابی به هم وصل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.