×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، شرایط آب و هوایی و ژئومورفولوژیکی استان سیستان و بلوچستان سبب سازگاری و وجود گونه‌های مربوط به رویشگاه‌های خاص این ناحیه شده است.

در این رویشگاه‌ها حدود هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی متعلق به ۳۵ جنس و ۸۳ تیره وجود دارد که برخی از آنها آندمیک ایران و یا به‌طور خاص آندمیک منطقه سیستان و بلوچستان می‌باشند که به علت شرایط اقلیمی خاص منطقه حاوی منابع ژنتیکی ارزشمندی هستند.

قدر مسلم در زمینه محصولات بومی از جمله گیاهان دارویی مختص به خود نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی نیز جایگاه عمده‌ای را می‌تواند به خود اختصاص دهد.

این مرکز پژوهشی با نگرش‌ها و به‌کارگیری راهکارهای علمی جدید و روش‌های کارآمد در زمینه افزایش میزان بهره‌وری و ارتقا صنعت گیاهان دارویی و زینتی منطقه می‌باشد.

مرکز پژوهشی گیاهان دارویی و زینتی دانشگاه سیستان و بلوچستان موافقت اصولی را مهر ماه ۱۳۸۹ از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ و فعالیت رسمی خود را از همان سال آغاز کرده است.

امکانات این مرکز علمی–پژوهشی عبارتند از؛ موزه گیاهان دارویی با بیش از ۲۰۰ نمونه گیاه دارویی، باغ بوتانیک در مساحتی به وسعت ۳ هکتار با بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و زینتی و ۲ هکتار مزرعه برای انجام طرح‌های تحقیقاتی اعضای هیئت علمی و پایان نامه‌های دانشجویی، گلخانه تکثیر و ازدیاد گیاهان دارویی و زینتی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع.

آزمایشگاه‌های این مرکز علمی-پژوهشی شامل؛ آزمایشگاه علوم گیاهی (تشریح و مورفولوژی، سیستماتیک، فیزیولوژی)، آزمایشگاه کشت بافت و ریز ازدیادی، آزمایشگاه ژنتیک، آزمایشگاه آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی، آزمایشگاه میکروبیولوژی می‌باشد.

از خدمات قابل ارائه توسط مرکز پژوهشی گیاهان دارویی و زینتی دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌توان به مواردی از قبیل کشت بافت و ریز ازدیادی انواع گیاهان دارویی و زینتی در حداقل زمان ممکن و به تعداد موردنیاز، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با کشت بافت انواع گیاهان دارویی و زینتی برای مراکز و مؤسسات بنا به درخواست، بیوسنتز نانو ذرات طلا و نقره با استفاده از عصاره‌های گیاهی، بررسی‌های فیتوشیمیایی گیاهان از جمله؛ استخراج اسانس و عصاره، اندازه‌گیری فعالیت آنتی‌اکسیدانی، اندازه‌گیری پروتئین و فنل‌کل، جمع‌آوری، تعیین پراکنش جغرافیایی و بررسی آتی اکولوژی انواع گیاهان بومی استان، شناسایی نمونه‌های گیاهی، الکتروفورز پروتئین به روش SDS-PAGE، مشاوره و همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.