×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی در چهار محال و بختیاری

با توجه به کیفیت بالای گیاهان دارویی ، کوتاه بودن دوره رشد ، تداخل نداشتن دوره رشد با سایر محصولات ، مقاومت بالا به کم آبی و شرایط اقلیمی نامساعد ، بهره برداری صحیح و اصولی از این منابع کم هزینه تر از داروهای شیمیایی است و چهارمحال و بختیاری با ویژگی های خاص اقلیمی و تنوع منحصر به فرد آب و هوایی یکی از مراکز مهم رویشگاه های طبیعی و منبع تولید گیاهان دارویی کشور است.

از ۱۰ هزار گونه گیاهی نادر در ایران ، هزار و ۵۰۰ گونه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ۲۵۰گونه آن مختص این منطقه جغرافیایی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید : در سفر چهارم رئیس جمهور و هیأت دولت به این استان ، چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب های کشت و پرورش گیاهان دارویی معرفی شد و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافت که ۲۵ میلیارد ریال از این اعتبار از محل تسهیلات بانکی و بقیه از محل تملک دارایی این استان تأمین می شود.

صفدر نیازی با اشاره به تشکیل ستاد گیاهان دارویی با همکاری جهاد دانشگاهی ، جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات منابع طبیعی و علوم پزشکی این استان ، می افزاید : حفظ و احیای رویشگاه های طبیعی در ۱۰۰ هکتار، رواج طب اسلامی و تولید داروهای گیاهی از زمینه های فعالیت این ستاد خواهد بود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم می گوید : امسال در ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این استان فارغ التحصیلان رشته کشاورزی ، گیاهان دارویی از قبیل نعناع فلفلی ، گل همیشه بهار ، بابونه ، گاوزبان و زعفران کشت کردند.

به گفته آقای ابراهیمی امسال برداشت گیاه دارویی – صنعتی گلرنگ از ۱۴۵ هکتار از مزارع کشاورزی که جایگزین گندم و جوی دیم در این استان شده بود ۶۰۰ میلیون ریال سودآوری برای کشاورزان این استان داشت.
وی نبود بازار مصرف و مراکز مجاز توزیع بذر یا اندام های تکثیر و استقبال نکردن بانک ها از اعطای تسهیلات را از عمده مشکلات پرورش دهندگان گیاهان دارویی اعلام کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: با پیگیری های مسئولان جهاد کشاورزی و به دستور استاندار مقرر شد تسهیلات بانکی به پرورش دهندگان گیاهان دارویی پرداخت شود.

نوربخش یکی از پرورش دهندگان گیاهان دارویی هم می گوید: هم اکنون در مزرعه اش ۵۰ نمونه گیاه دارویی شامل سنبل لطیف(سنبل الطیب) ، گل مغربی ، آویشن باغی و بومادران کاشته است و به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ، علمی کاربردی و کارآموزان فنی و حرفه ای چهارمحال و بختیاری روش های کشت را آموزش می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری فرهنگ سازی در زمینه کشت گیاهان دارویی را گامی مثبت برای توسعه و ترویج کشت این گیاهان می داند و می گوید : برداشت بی رویه سودجویان از منابع طبیعی و خطر انقراض گیاهان دارویی ، خشکسالی و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری از مشکلات عمده بخش تولید گیاهان دارویی در این استان است.

آقای ابراهیمی با اشاره به اجرای طرح های توسعه کشت گیاهان دارویی می گوید: در طرح جنگلداری چند منظوره (کاشت نهال، گیاهان دارویی، زنبورداری و شیلات در عرصه های منابع طبیعی این استان)، کشت گیاهان دارویی در ۱۲۰ هکتار از زمین های مرتعی این استان زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی همچنین می گوید: اجرای طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در۸۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان با یک میلیارد ریال هزینه ، اصلاح ، احیاء و بهره برداری بهینه از جنگل ها و مراتع ، افزایش درآمد خانوارها و توانمندسازی حاشیه نشینان جنگل ها را به دنبال داشته است.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به محدودیت های آبی و خشکسالی ، ترویج کاشت گیاهان دارویی را فرصت مناسبی برای تشویق کشاورزان و ایجاد انگیزه در آنان می داند.

صفدر نیازی می افزاید : براساس چشم انداز برنامه پنجم توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در زمین های کشاورزی چهارمحال و بختیاری باید به ۲۵۰ هکتار برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.