×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت آزمایشی آنغوزه در استان خراسان رضوی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محمود شبان با بیان اینکه گیاه دارویی آنغوزه در سطح نیم هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است، افزود: کشت این گیاه گامی مثبت در توانمندسازی جامعه محلی و کمک به بهبود معیشت ساکنان محلی است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف پایین آب، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه کاشت آنغوزه به صورت نشائی و بذری انجام شده است، تصریح کرد: کاشت این گیاه به صورت نشایی دوره برداشت و دستیابی به عملکرد بیشتر را چندین سال کوتاهتر می‌کند.

وی در تشریح موارد استفاده از گیاه آنغوزه، گفت: صـمغ آنغوزه که از ریشه آن استحصال می‌شود، در صنعت برای تهیه چسب الماس و در پزشکی به عنوان ضد تشنج، ضد انگـل، قاعده آور، بادشکن و بـرای درمـان هیستری و دفع آفات خاکزی به کار می‌رود.

شبان همچنین یادآور شد: از گیاه آنغوزه برای درمان زخم‌های چرکی، ناراحتی‌های معـده و انگـل‌هـای گوارشی، برونشیت مزمن، تنگی نفـس و خلط‌آور استفاده می‌شود ضمن اینکه در صنایع غذایی، عطرسازی، رنگ‌سازی و سـاخت مـواد پـاک‌کننـده کـاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از اقتصاد و درآمد ساکنان این شهرستان برپایه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات عمده مانند انار، انگور و پسته است.

گیاه دارویی آنغوزه بومی آسیای مرکزی خصوصاً افغانستان و ایران است که عمدتاً به صورت خودرو در سطح مراتع رویش دارد و از خواص آن می‌توان به اثرات آرام بخشی، محافظت از اعصاب، تقویت حافظه و کاهش فشارخون اشاره کرد.

شهرستان خلیل آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت، ۲ شهر خلیل آباد و “کندر” و ۲۴ روستای دارای دهیاری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. ۳۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.