×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۶/۵ میلیون دلار صادرات زیره سبز و سیاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، زیره سبز به‌عنوان گیاهی ارزشمند از نظر دارویی دارای ویژگی‌های خاصی است که جایگاه آن را در الگوی کشت مناطق خاصی از کشور تثبیت کرده است. سالانه ۳۰ هزار تن زیره در استان‌های خراسان، کرمان، سمنان و آذربایجان شرقی تولید می‌شود و این استان‌ها از تولیدکنندگان عمده این محصول به حساب می‌آیند. کشاورزان به دلیل سودآوری بالای گیاهان دارویی در مقایسه با انواع مختلفی از سایر محصولات زراعی به کشت گیاهان دارویی روی می‌آورند اما کشت زیره سبز به دلیل نیاز کمی که به آب دارد، در مناطق دارای محدویت آبی با استقبال مواجه شده است.

بزرگترین صادرکنندگان زیره جهان هند، سوریه، ترکیه و امارات هستند و قیمت جهانی این محصول نیز تحت تاثیر کشورهایی است که بیشترین صادرات را دارند.

صادرات بیش از سه هزار تن زیره

تولید زیره در کشور به‌واسطه صادراتی بودن این محصول طی سالیان اخیر افزایش یافته است؛ به‌طوری که هم‌اکنون تنها خراسان رضوی ۸۵ درصد از این محصول را در ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود تولید می‌کند.

با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که سالانه ۴۰ درصد زیره تولید شده در ایران به مصرف داخل رسیده و ۶۰ درصد آن روانه بازارهای صادراتی خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود.

به‌‎طوری که براساس آمارهای گمرک در سال گذشته ۳ هزار و ۱۲۶ تن و ۸۵۳ کیلوگرم زیره سبز به ارزش ۶ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۱۱۰ دلار یا ۱۸۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان از کشور صادر شده است.

از طرف دیگر در سال گذشته ۴۳۱ تن و ۳۱۵ کیلوگرم زیره سیاه نیز به ارزش ۳۴۸ هزار و۴۲۲ دلار یا ۹ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۶۶۳ هزار تومان از کشور صادر شده است.

با این حال به این نکته باید اشاره کرد که در جداول گمرکی حجم صادرات زیره سیاه همراه با رازیانه رومی، مرزه و تخم سروکوهی با هم آورده شده است.

۱۹ کشور خریدار زیره ایران

بررسی‌های آمار گمرک نشان می‌دهد در مجموع ۳ هزار و ۵۵۸ تن و ۱۶۸ کیلوگرم انواع زیره سبز و سیاه به ارزش ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۳۲ دلار یا ۱۹۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان توسط ایران به دیگر کشورهای جهان صادر شده است.

طی این مدت ۱۹ کشور ازبکستان، امارات متحده عربی، اتریش، استرالیا، آلمان، اندونزی، بحرین، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، ژاپن، عراق، روسیه، سوئد، فرانسه، قطر، کانادا، کویت و لبنان مشتریان زیره سبز و سیاه ایرانی بوده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.