×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیاز پالایشگاه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی به ۴۰۰۰ تن محصول

غلامحسین ساربان (معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: در حوزه سیاست‌های مربوط به آب، در زیربخش باغبانی خواسته‌ای که داشتیم و به هدف نیز نزدیک هستیم توسعه کشت گیاهان دارویی است، خراسان رضوی با ۳۷ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سطح کشور جز استان‌های موفق در این حوزه است به طوری که سال گذشته توانستیم ۲۲ میلیارد تومان از محل صندوق کارآفرینی امید تسهیلات توسعه کشت گیاهان دارویی جذب کنیم.

وی افزود: بعد از زعفران که اولین گیاه دارویی خراسان رضوی محسوب می‌شود، ۷۰ درصد زیره کشور در خراسان رضوی و در سطح ۲۳ هزار هکتار کشت می‌شود.

ساربان تصریح کرد: در کشت پنج محصول مقام اول کشور را داریم که زعفران، زیره، بالنگ، خاکشیر، فلفل قرمز از جمله این محصولات هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده و آماده بهره‌برداری است که نیاز به ۴ هزار تن محصول دارد و می‌تواند کل تولیدات استان را جذب کند.

وی ادامه داد: در حوزه کاهش مصرف آب در باغبانی و توسعه گلخانه‌ها توجه ویژه داریم، گلخانه‌ها باید در جایی ایجاد شوند که جزو مراکز جمعیتی هستند و در مسیر شهرستان‌های مشهد، چناران، طرقبه شاندیر، نیشابور و سبزوار باید گلخانه ها را توسعه داد.

ساربان بیان کرد: یکی از مدرن‌ترین گلخانه‌های کشور در خراسان رضوی با استفاده از گرمای کارخانه سیمان احداث شده که بالغ بر ۵۰۰ تن در سال تولید دارد و می‌تواند از بستر گمرکات محصولات این گلخانه‌ها را به کشورهای همسایه رساند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، افزود: تسهیلات کم بهره و دراز مدت از خواسته‌های ما برای توسعه گلخانه‌ها است، چرا که در حال حاضر یک هکتار گلخانه مدرن ۱۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

ساربان رشد ضریب مکانیزاسیون استان را از ۱٫۵ در ۱۰ سال گذشته به ۲٫۰۶ در سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: خوشبختانه در ۱۰ خط اعتباری گذشته ۱۰ هزار دستگاه تراکتور و ۲۰ هزار دستگاه دنباله بند در سطح استان توزیع شده است. ضمن اینکه توسعه استفاده از پهپادها و برداشت مکانیزه زعفران در اولویت برنامه های سال جاری است و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز خدمات پهپادی در ۵ نقطه از سطح استان هستیم و در حال حاضر ۲۰ دستگاه پهپاد دربخش کشاورزی خراسان رضوی جذب شده است.