×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
۴۸ اقدام اجرایی برای احیا و ارتقای طب و داروسازی سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، به گفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ایران کشوری برخوردار از ظرفیت‌های بالای دانشی و تخصصی در حوزه طب سنتی و اسلامی است که روزگاری در این زمینه پیشتازی می‌کرد. وجود دانشمندانی همچون ابوعلی سینا نیز بر سبقه روشن و افتخارآمیز کشورمان در حوزه طب سنتی تاکید دارد.

در واقع امروز ایرانیان میراث‌دار چنین دانشمندانی هستند و همین موضوع مسوولیت متخصصان و مدیران این حوزه را برای احیای دوباره طب سنتی سنگین‌تر می‌کند. از جمله راهکارهای آن هم ترغیب دانشمندان، مسئولان، ‌اساتید و دانشگاهیان برای ورد هدفمند به صنعت گیاهان دارویی و اجرای پروژه‌های ملی است. اقداماتی که بتواند به احیای این صنعت کهن ایرانی در داخل و خارج کشور کمک کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز بر همین اساس و در تعامل با دیگر نهادهای موثر در این حوزه ۴۸ اقدام اجرایی را برای احیا و ارتقای طب و داروسازی سنتی تعریف کرده است.

اقداماتی چون «ارتباط با مراکز قانون گذاری»، «تعیین مقررات تاسیس مراکز آموزشی»، «ایجاد نهادهای خدمات رسانی»، « تدوین نظام نامه ارائه خدمات»، «به کارگیری خدمات طب سنتی»، «ارائه بسته خدمات طب سنتی»، «تدوین محتوی آموزشی»، « توانمندسازی گروه‌های اجتماعی»، « ترویج آموزه‌های اسلامی»، « ترویج سبک زندگی سالم»، « ترویج اصول ۶گانه»، «الگوی سلامت مادر و کودک»، «بانک اطلاعاتی داروهای سنتی»، «تدوین آیین نامه نظارت»، «استانداردسازی خدمات»، «تعیین ظرفیت نیروی موردنیاز» و «ایجاد گرایش و رشته تخصصی» از جمله آنها است.

از دیگر اقدامات می توان به «برقراری همکاری‌های بین المللی»، «انجام مطالعات تطبیقی بین‌المللی»، «تاسیس شبکه تحقیقاتی»، «حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی»، «پوشش بیمه خدمات طب سنتی»، «تهیه منشور جهانی مبانی طب ایرانی»، «تاسیس موزه احیاء» و «حمایت زیرساخت‌های فناوری» اشاره کرد.

گام‌هایی که به شکل مشترک توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برداشته شده است.

  1. سپیده سادات شجاع مداحی

    با سلام و عرض ادب
    من دخترم به بیماری اسکلودرمی سیستم دجار شده است خواهشمندم در مورد درمان ایشان میتوانید کمک کنید هزینه آن هم مهم نیست
    ممنون از شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.