×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
برگزاری اولین همایش بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام دکتر سعید فراهانی فرد، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم، امروز ۷ اسفندماه در نشست خبری کنفرانس بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی که با حضور اصحاب رسانه در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در دولت سیزدهم نگاه دانشکده‌های پزشکی ما نسبت به طب سنتی و گیاهان دارویی نگاه مثبتی شده و این مسئله مورد حمایت قرار دارد.

فراهانی فرد به درآمدزایی اقتصادی فرآورده‌های گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: گیاهان دارویی از جمله گل محمدی که فرآورده اولیه آن گلاب محسوب می‌شود و همچنین اسانس‌های تولیدی آن با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش ‌می‌رسد لذا ورود گیاهان دارویی به عرصه صادرات در ارزآوری برای کشور موثرخواهد بود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم با بیان اینکه بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم، افزود: حدود ۸۰۰ نوع از آن‌ها جنبه‌های دارویی بالفعل دارند و ۲۳۰۰ نوع از گونه‌های گیاهی ظرفیت انجام تحقیقات پژوهشی در حوزه دارویی دارند.

فراهانی فرد ادامه داد: در حوزه گیاهان دارویی کارهای زیادی انجام شده است اما در بحث زیست شناسی گیاهان دارویی که برای اولین بار در حال مطرح شدن است یکی از اهداف این کنفرانس، ارتقا و افزایش کارایی، کارآمدی و کیفیت گونه‌های گیاهان دارویی برای صادرات کشور است.

در ادامه دکتر مرتضی یوسف زادی عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه قم بیان کرد: به مناسبت سال ۲۰۲۲ سال جهانی علوم پایه، گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه قم با همکاری انجمن فیزیولوژی گیاهی ایران و اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی اولین همایش بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی برگزار می‌کند.

یوسف زادی ادامه داد: دبیرخانه همایش از اردیبهشت امسال فعال و شروع به دریافت مقالات کرد و تاکنون  ۴۳۱ عنوان مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که این میزان تعداد مقاله برای یک همایش تخصصی کم نظیر است.

وی افزود: در این همایش علاوه بر سخنرانان ایرانی ساکن خارج از کشور از جمله استرالیا، آلمان و کانادا، سخنرانان خارجی از هندوستان الجزایر و مالزی نیز سخنرانی خواهند داشت.

یوسف زادی بیان کرد: یک نشست تخصصی در حوزه اقتصاد گیاهان دارویی با عنوان پتانسیل‌ها و چالش‌های اجرایی آن نیز در روز اول همایش برگزار می‌گردد.

وی اظهار کرد: در کنار همایش، نمایشگاهی از حدود بیست شرکت دانش بنیان برگزیده در حوزه گیاهان دارویی و در حال رشد از دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و دانشگاه قم خواهیم داشت.

یوسف زادی یادآور شد: در افتتاحیه همایش از دو نفر از بازنشستگان در حوزه گیاهان دارویی؛ دکتر ولی الله مظفریان به عنوان یکی از سرآمدان حوزه گیاهان دارویی ایران که لقب گنجینه‌ ماندگار گیاه‌شناسی ایران را دارند و مبتکر نام‌های فارسی برای گیاهان دارویی هستند و همچنین دکتر یحیی امام از صاحب‌نظران در حوزه فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه شیراز تقدیر خواهد شد.

وی در پایان گفت: دکتر مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنران ویژه در افتتاحیه این همایش هستند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.