×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۳ مرداد , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه خطوط فرآوری گیاهان دارویی و تاثیر آن بر اشتغالزایی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری علم و فرهنگ، دکتر مجید قربانی نهوجی، پژوهشگر، عضو هیات علمی و مدیر امور پژوهشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: هم اکنون پژوهشکده گیاهان دارویی در حوزه پزشکی گام های اساسی پیرامون انجام فعالیت های مساله محور و رفع معضل های این حوزه برداشته است؛ گروه پزشکی این مجموعه توان خود را گذاشته است تا معضل کارفرمایان بخش صنعت را به نوعی احصا کند و جهت رفع آنها، برنامه ها و پروتکل های اجرایی موثری را ارائه دهد. امسال برای تحقق این مهم تعامل سازنده ای با صنایع داروسازی و غذایی کشور برقرار و برای نخستین بار در کشور موفق به راه اندازی آزمایشگاه فرمولاسیون داروهای گیاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی شده ایم.

وی افزود: این آزمایشگاه بستری را برای پژوهشکده فراهم کرده تا صنعتگران و پژوهشگران بتوانند کاملا به صورت حرفه ای به فرمولاسیون داروهای گیاهی بپردازند. همچنین این آزمایشگاه بستری مناسب برای ایجاد و توسعه رابطه مستحکم میان بخش های دانش و صنعت در پژوهشکده فراهم کرده است به نحوی که امسال توانسته ایم پروژه های کارفرمایی متعددی را از شرکت های مختلف دارویی سازی کشور برای فرمولاسیون و ایجاد فرم های دارویی جدید اخذ کنیم.

به گفته وی، اکنون بسیاری از این پروژه ها پایان یافته و نتایج آنها نیز به کارفرماها ارائه شده اند. برخی از داروهایی هم که فرمولاسیون آن در پژوهشکده گیاهان دارویی تهیه شده است، اکنون در بازار دارویی وجود دارد و در قفسه داروخانه­ های کشور ارائه می­ شود.

وی اظهارداشت: از اصلی ترین اهداف و رویکردهای پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۱، حرکت در مسیر رفع مشکلات و معضلات کشور است و هم اکنون بحث بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، یکی از معضلات بزرگ جامعه محسوب می ­شود. این پژوهشکده به عنوان یک نهاد ملی متولی گیاهان دارویی و نهادی که از امکانات دولتی برخوردار است ملزم به رعایت این تعهد اخلاقی است تا گامی در جهت توسعه اشتغال و کار آفرینی بردارد. در این خصوص ما سعی کرده ایم با راه اندازی خطوط دارویی جدید این تعهد اخلاقی را رعایت کنیم و حتی الامکان با تهیه این فرمولاسیون ها زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نیروهای جدید و تحصیل کرده دانشگاهی را فراهم کنیم.

تولید دو گیاه دارویی با رعایت استانداردهای جهانی

وی به سیناپرس گفت: از دیگر کارهایی پژوهشکده گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۱، رونمایی از دو محصول لیپوویا (Lipovia) با اندیکاسیون تنظیم کننده سطح کلسترول، تری ‌گلیسیرید و قند خون و ول اسلیپ (Well Sleep) با کاربردکمک کننده به بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب است؛ این دو محصول کاملا گیاه پایه هستند. ما سعی کرده ایم با مهندسی معکوس یا با تبعیت از پروتکل ­های بین المللی جهت ارزیابی­ های حیوانی و بالینی و با رعایت استانداردهای لازم این پروژه را به سرانجام برسانیم؛ اکنون این دو محصول گواهینامه­ های لازم را از سازمان غذا و داروی کشور اخذ کرده و به مرحله تولید انبوه رسیده ­اند.

این پژوهشگر یادآورشد: همچنین خوشبختانه ما رشد مناسبی در حوزه ارائه خدمات تخصصی دربخش آنالیز دستگاهی داشته ­ایم؛ اکنون بخش آنالیز دستگاهی پژوهشکده گیاهان دارویی به عنوان آزمایشگاه مرجع مورد اعتماد “سازمان غذا و دارو” ، “سازمان استاندارد” و” سازمان دامپزشکی” کشور فعالیت ­های گسترده­ای دارد. ما اکنون مدعی هستیم به عنوان یک مرجع موثق در وزارتخانه ­ها و مراجع ذیربط قادریم که تمامی آنالیزهای مرتبط با تهیه پرونده­ های دارویی (DMF) در حوزه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را انجام دهیم.

وی به سیناپرس گفت: این فعالیت ها می تواند در سطوح دانشجویی و پژوهشی مورد تاکید قرار بگیرد زیرا این آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور (labsnet.ir) است و امکان ارائه خدمات با تخفیف ­های ویژه در حوزه­ های دانشجویی و پژوهشی جهت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی دانشگاه­های کشور را دارد.

قربانی نهوجی افزود: یکی از فرایند هایی که در این آزمایشگاه به خوبی انجام می شود بحث پایداری و آنالیز میکروبی است و الزامات دارویی که سازمان غذا و دارو برای تولید دارو لحاظ کرده است را به خوبی انجام می دهد. پایداری از جمله مباحث بسیار پر اهمیت پس از تولید دارو محسوب می شود زیرا دارو پس از تولید وقتی که وارد قفسه فروشگاه می­ شود تا زمانی که به دست مشتری می ­رسد باید از کیفیت لازم برخوردار باشد از اینرو نتیجه تست پایداری دارو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی در پایان به سیناپرس گفت: از دیگر اقدامات پژوهشکده گیاهان دارویی، تدوین کامل و ارائه پرونده دارویی (DMF) برای شرکت های متعدد داروسازی کشور است. این مجموعه علمی و تخصصی گیاهان دارویی کشور قابلیت انجام و ارائه کلیه خدمات تخصصی در حوزه تکمیل پرونده دارویی برای شرکت های مختلف را داراست. در این بخش نیز سعی کرده ایم به صورت مساله محور حرکت کنیم و نیازهای کشور را سنجش و در جهت رفع آنها گامی اساسی برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.