×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
محاسبه سود تولید گیاه دارویی آنغوزه در شرایط دیم

ارزیابی مالی ایجاد کسب و کار تولید گیاه دارویی آنغوزه در شرایط دیم

.

سید داود حاجی میررحیمی*، هرمز اسدی، علیرضا قاسمی آریان، حسین روحانی
مرکز آموزش عالی جهاد کشاورزی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

.

چکیده
مقدمه و هدف: کارآفرینی و ایجاد کسب­ و­کارهای جدید و نوپا به­ منزله­ ی یک راهبرد اساسی در رشد و شکوفایی جوامع و مناطق و محرکه ­ی توسعه اقتصادی و اجتماعی در فرآیند توسعه کشورها به ­شمار می­ رود. امروزه هرگونه برنامه ­ریزی و سیاست­ گذاری در ایجاد کسب و کارهای کشاورزی نیازمند توجیه مالی و اقتصادی برای کارآفرینان می ­باشد. این پژوهش در همین راستا تدوین شده و اهداف آن، ارزیابی مالی ایجاد کسب و کار تولید گیاه دارویی آنغوزه در شرایط دیم بوده است. داده ­های این پژوهش مربوط به سال ۱۳۹۶ و به ­روزرسانی آن به سال ۱۴۰۰ در شرایط دیم کشور بوده که به روش اسنادی جمع ­آوری شد.
مواد و روش­ ها: بررسی مالی این پژوهش با استفاده از شاخص­ های سودآوری ارزش حال خالص، نسبت فایده به هزینه، نرخ بازده داخلی و درصد بازده فروش انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد هزینه­ های سرمایه­ ای و جاری فعالیت، طی دوره ­ی سرمایه ­گذاری در تولید گیاه دارویی آنغوزه به­ ترتیب ۱۶۶/۶ و ۲۴۷/۶ و جمعاً ۴۱۴/۲ میلیون ریال برآورد شد. قیمت تمام ­شده هر کیلو صمغ گیاه ۵۱۷۷۵۶ ریال محاسبه شد. طی دوره­ ی سرمایه­ گذاری، میانگین بازده فروش نشان داد که یک ریال فروش صمغ آنغوزه در سال­ های پنجم و هفتم به ­ترتیب ۹۲/۱ و ۹۱/۱ درصد سود به ­همراه خواهد داشت. ارزش حال درآمد خالص فعالیت با نرخ تنزیل ۱۸/۵ درصد ۹۰۶/۷ میلیون ریال محاسبه شد. شاخص سودآوری نسبت فایده به هزینه ۴/۴ و نرخ بازده داخلی فعالیت ۸۴/۸ درصد برآورد گردید.
نتیجه ­گیری: در مجموع، با توجه به نتایج شاخص سودآوری، نسبت فایده به هزینه تولید گیاه دارویی آنغوزه بزرگتر از یک و درصد نرخ بازده داخلی فعالیت بزرگتر از نرخ تنزیل بانکی برآورد شد که مؤید اقتصادی­ بودن تولید گیاه دارویی مورد مطالعه در منطقه هدف است. بر این اساس ضمن پیشنهاد برنامه ریزی ترویجی برای آموزش مستمر کشاورزان این محصول راهبردی برای افزایش بهره وری مزارع آنغوزه، با توجه به سودآوری مضاعف برداشت صمغ، برنامه ریزی آموزشی برای توانمندسازی بهره برداران واحدهای تولیدی آنغوزه توصیه شده است.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی مالی، شرایط دیم، کارآفرینی، گیاه دارویی آنغوزه

 

دانلود فایل کامل مقاله

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.