×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت ۵۵۰ هکتاری گیاهان دارویی در قم

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد علی سلامی رو چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی در قم از چند منظر قابل توجه است، نخست آن که بسیاری از این گیاهان همچون گل محمدی برای رشد به آب کمتری نیاز دارند،‌ علت دیگر آن است که کشت این گیاهان در زمین‌های کوچک برای کشاورزان درآمد خوبی در پی دارد.

وی افزود: از دیگر نکاتی که باعث شده کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی در قم دارای اهمیت باشد، وجود صنایع تبدیلی و فرآوری این گیاهان در استان است، به عنوان نمونه هم‌اکنون ۲ واحد فرآوری گل محمدی در قم فعال است که این مساله فروش محصول برداشت شده را برای کشاورزان تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به متنوع بودن گیاهان دارویی کشت شده در قم، ادامه داد: در حوزه گیاهان دارویی علاوه بر گل محمدی، شاهد کشت گیاهانی همچون زعفران، زیره، بابونه، سیاه دانه، بیدمشک و گل گاو زبان هستیم که کشت هر کدام از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و این محصولات برای فروش قیمت مناسبی دارد.

سلامی گفت: بسیاری از گیاهان دارویی در برابر شرایط محیطی مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارند و به همین دلیل کشت این گیاهان طی سال‌های اخیر مورد توجه کشاورزان قمی قرار گرفته که در همین راستا شاهد تولید گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان، لزوم افزایش فعالیت‌های ترویجی در این حوزه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده‌است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.