×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید و صادرات انواع آویشن توسط یک شرکت دانش بنیان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، میلاد ذهبی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور، با بیان اینکه در استان همدان کشت گیاهان دارویی را در مساحتی بالغ بر ۶۰ هکتار در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: دو محصول کشت شده از این مزارع به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی تمرکز این شرکت را بر روی کشت و تولید گیاه “آویشن” دانست و افزود: در ایران ۳۵ گونه آویشن وجود دارد که ما ۱۱ گونه آن را برای مصارف داروسازی به تولید رساندیم.

ذهبی با بیان اینکه هر یک از گونه‌های آویشن دارای شکل، عطر و طعم خاصی هستند، اظهار کرد: یکسری از گونه‌های این گیاه برای صنایع غذایی استفاده می‌شوند؛ چرا که با قرار گرفتن در معرض حرارت، تلخ نخواهد شد و برخی از گونه‌های آن در صنایع داروسازی کاربرد دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص کشت این گیاه، افزود: نشاهای این گیاه را با همکاری مرکز رشد دانشگاه آزاد همدان تهیه کردیم و این نشاها را در اختیار کشاورزان قرار داده و به آنها آموزش‌های کشت را ارائه می‌دهیم و محصول نهایی را به صورت تضمینی از آنها خریداری می‌کنیم.

ذهبی، ارائه مشاوره برای کارخانه‌های فرآوری این گیاه را از دیگر اقدامات این شرکت نام برد و خاطر نشان کرد: صادرات این گیاه دارویی را از سال ۹۵ آغاز کردیم و گیاه خشک آویشن تولید شده در مزارع را به کشورهای عمان و آلمان صادر کرده‌ایم.

مجری طرح، مهمترین مزیت کشت گیاه دارویی آویشن را کم آب‌بر بودن آنها دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن این گیاه در زمین‌های ضعیف فاقد خاک مرغوب قابل کشت است، ضمن آنکه سازگار با محیط زیست است.

به گفته این محقق، برای کشت گیاه آویشن نباید از سم استفاده شود و در صورت استفاده از کودها، ترجیحا کودهای دامی باید مورد استفاده قرار گیرند.

ذهبی یادآور شد: گیاهان معطر مانند انواع گیاه آویشن‌ها و نعناها چون معطر هستند، موادی را از خود ترشح می‌کنند که آفت به آنها جذب نمی‌شوند.

وی تولید ۳ نوع نعنا؛ سوسن‌عنبر، نعنا فلفلی و نعنا معمولی را از دیگر محصولات زیر کشت این شرکت دانست و ادامه داد: در عطاری‌ها گیاهی به نام سنبل طیب عرضه می‌شود که از هند وارد کشور می‌شود، در حالی که ما در این شرکت موفق به کشت سنبل طیب با گرید دارویی شدیم.

ذهبی اظهار کرد: برای تولید این محصول، نشاگیری و تولید کردیم.

مجری طرح اضافه کرد: این گیاه شبیه ریشه است و در حال حاضر از کشور صادر می‌شود و از آن برای تولید داروهای آرام‌بخش استفاده می‌شود.

  1. حسین

    بسیار سپاس‌گزارم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.