×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی با ظرفیت گردش مالی ۳ میلیارد دلار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران با حضور سیدجواد ساداتی وزیر جهاد کشاورزی و روح الله دهقانی فیروز آبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شد.

دهقانی فیروز آبادی در این همایش درباره طب سنتی در ایران بیان کرد: کشور ما نسبت به تمام دنیا حتی کل قاره اروپا فراوانی گونه‌های گیاهی بیشتری دارد. از ۸ هزار گونه گیاهی که در ایران شناخته شده ۲ هزار و ۳۰۰ نوع آن خواص دارویی دارند که از این تعداد هزار و ۸۰۰ نوع آن خاص ایران هستند.

وی در ادامه درخصوص ظرفیت‌های مالی این صنعت در ایران گفت: ما در حوزه طب سنتی یا طب مکمل اسناد بسیار ارزشمندی داریم. سند مرتبطی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده ظرفیت‌های بسیار بزرگ و زیادی را برای کشور به وجود آورده است.

ظرفیت‌هایی که در این سند دیده شده حجمی نزدیک به ۳ میلیارد دلار گردش مالی در سال را نشان می‌‌دهد که  بسیار امید‌بخش است. اگر در بخش پالایش گیاهان دارویی و صنایع جانبی وابسته آن و بحث استخراج متابولیک هم به این صنعت  اضافه کنیم پیش‌بینی می‌شود که ما توان داشتن یک بازار با حجم ۱۵ میلیارد دلار در سال را داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص طب سنتی در دوران قاجار و پهلوی گفت: به طب سنتی در دوران قاجار و پهلوی کمتر بها داده شده اما در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در این سال‌ها سلامت‌کده‌ها، دانشکده‌های طب سنتی و کمپین‌هایی که تشکیل شده‌اند با حمایت وزارت بهداشت رشد پیدا کرده و امید داریم که نوید بخش توسعه این صنعت در کشور باشند.

مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی درباره سند ملی طب سنتی و گیاهان دارویی گفت: سند ملی طب سنتی و گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۲  تصویب شد. طبق این سند، هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری اقدامات اجرایی برعهده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی قرار گرفته است  تا برای توسعه این طب اقداماتی را انجام دهیم.

وی در این‌باره ادامه داد: این سند در حوزه‌های مختلف از جمله  اصلاح برنامه‌ها، توسعه زیر ساخت‌ها، آموزش و پژوهش، ترویج فرهنگ‌سازی و سایر حوزه‌ها اقداماتی را برای ما مشخص کرده است.

ستاد توسعه گیاهان و طب سنتی در این سال‌ها بسیار تلاش کرده است تا بتواند ظرفیت های این حوزه را در کشور فعال کند. یکی از برنامه‌های این ستاد برپایی نمایشگاه گیاهان دارویی است. در این نمایشگاه ما علاوه بر نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، سعی می‌کنیم فعالیت‌هایی در حوزه فرهنگ‌سازی، ترویج طب ایرانی و حتی تشویق نسل‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.

سهندی درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه گفت: در این دوره از نمایشگاه مانند سابق ما بحث توانمندی و نمایش ظرفیت‌های دانش‌بنیان را داریم که در حوزه‌های مختلفی از جمله داروهای گیاهی, فرآورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، صنعت غذا، دمنوش‌های گیاهی، ماشین آلات و محصولات آرایشی و بهداشتی دسته‌بندی شده‌اند.

یکی از برنامه‌هایی که ما در این نمایشگاه داریم نمایش ظرفیت و توانمندی استان‌ها است. استان‌های کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی دارند. به همین علت ما با استاندار‌ها مشارکتی داشتیم و ۲۰ استان اعلام آمادگی کردند و سعی کردند توانمندی بخش‌های پژوهشی و مراکز علم و فناوری، پوشش گیاهی و صنعتی که در استان خودشان دارند را ارائه بکنند تا فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را به اطلاع عموم و فناوران و سرمایه‌گذاران برسانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.