×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زعفران کبودراهنگ از مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، زعفران بهترین گزینه برای کشت محصولات جایگزین پرآب‌بر و سودآور و اشتغالزا برای کشاورزان بوده و گیاهی استراتژیک برای رهایی از بحران کم‌آبی به شمار می‌رود. این گیاه دارویی پس از نفت یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود و کشور ایران بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان بوده که حدود ۹۰ درصد از بازار صادراتی این‌ محصول را در دنیا در اختیار دارد.

در شهرستان کبودراهنگ نیز در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در فهرست کشت محصولات کم آب بر به کشت زعفران شده و زعفران کبودراهنگ به لحاظ اقلیمی و توپوگرافی از مرغوب‌ترین زعفران‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از عمده‌کاران زعفران این شهرستان با کشت ۱۰ هکتار زعفران در غرب کشور در کشت و تولید این محصول لوکس و گران‌بها معروف به طلای سرخ پیشرو است به نحوی که در حال حاضر در سراسر کشور برای کشاورزانی که تمایل به احداث مزرعه زعفران داشته باشند به همراه تیم کارشناسی خود نسبت به احداث مزرعه زعفران برای افراد متقاضی اقدام کرده و با آموزش کشت این محصول کم‌آب‌بر پرسود تا زمان برداشت و عرضه آن به بازار با کشاورزان متقاضی همراه خواهد بود.

 

زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیاست

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران های دنیاست، گفت: در سال جاری به طور متوسط ۲۰ تا ۲۲ هکتار از مزارع شهرستان به کشت زعفران اختصاص دارد که در این رابطه یکی از زعفران کاران شهرستان با کشت ۱۰ هکتار زعفران در غرب کشور پیشرو بوده به طوریکه متوسط برداشت در هر هکتار بین ۲۰ تا ۲۲ کیلو است.

حمزه خانجانی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: شهرستان کبودراهنگ ۱۶۷۰ متر از سطح دریا دارای ارتفاع بوده که این امر موجب شده این منطقه از نظر توپوگرافی و اقلیم یکی از اقلیم‌های بسیار مناسب و خوب برای کشت زعفران باشد چراکه نیاز اصلی زعفران بحث آب است و  در این ارتفاع در این فصل ما بارندگی خوبی داریم.

زعفران Crocus sativus) Saffron)

هر هکتار زعفران به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد

وی با بیان اینکه کشت زعفران معمولاً چهار دوره نیازمند آب بوده که دو دوره آن در فصل پاییز و دو دوره دیگر در اسفند و فرودین ماه انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کشت زعفران در هر هکتار به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد که عمده  این آب توسط بارندگی‌ها تأمین می‌شود و به همین علت گیاه زعفران گیاه بسیار خوبی برای کشت است.

خانجانی با اشاره به اینکه اگر کشت زعفران در تناوب زراعی مزارع قرار داده شود عملکرد خوبی از نظر اقتصادی و کاهش مصرف آب و راندمان مصرف آب دارد، افزود: در حال حاضر متوسط برداشت زعفران از هر هکتار مزرعه نمونه قیطاسی که در غرب کشور پیشرو است، در حدود ۲۰ کیلو و برای سایر مزارع ۱۰ تا ۱۲ کیلو بوده و در سال‌های سوم‌ و چهارم عملکرد این مزارع نیز بیشتر می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ تعداد بهره‌برداران عمده زعفران‌کار کبودراهنگی را ۱۰ تا ۱۵ نفر برشمرد و اظهار کرد: بیشترین سطح کشت زعفران در شهرستان به حومه شهر کبودراهنگ اختصاص دارد.وی یادآور شد: اشتغالزایی پایدار و ثابت زعفران در طول سال برای هر هکتار به طور متوسط دو نفر بوده اما اشتغال موقت آن به طور متوسط در پیک کاری ۲۰ روزه در زمان برداشت محصول در هر هکتار ۲۵ تا ۲۴ نفر است.

خانجانی زمان برداشت زعفران را از اواخر مهرماه تا اواسط آبان ماه در یک مدت ۲۰ روزه دانست و افزود: از نظر نیروی انسانی زعفران یکی از محصولاتی است که برداشت آن در زمانی انجام می‌گیرد که برداشت سایر محصولات مزارع به اتمام رسیده و آبان ماه هیچ گونه برداشت محصول دیگر نداریم و در این‌مدت زمان نیروی کار مناسب ماهر، توانمند و خبره مشغول کار در حوزه برداشت زعفران می‌شوند و نیروی کار خوبی داریم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: عمده کاشت، داشت، برداشت و خشک کردن زعفران در شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد اما جداسازی کلاله از گلبرگ به صورت دستی انجام‌ می‌شود.

زعفران ایرانی Iranian saffron Persian saffron

قیمت هر کیلو زعفران ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان است

وی قیمت هر کیلو زعفران مرغوب را ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان برشمرد و گفت: زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیاست و علت آن این است که اختلاف دمای شبانه روز بالای ۲۰ درجه بوده و بحث شکست خواب زودتر انجام می‌گیرد و در نتیجه کیفیت زعفران از نظر طعم و رنگ بهتر خواهد شد که خوشبختانه این پتانسیل موجب مرغوبیت زعفران کبودراهنگ شده است.

خانجانی با اشاره به اینکه این پتانسیل و اختلاف دمای شبانه روز بالای ۲۰ درجه در جاهای دیگر کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در بحث بسته بندی زعفران در شهرستان کبودراهنگ ظرفیت هایی ایجاد شده اما بسته بندی در این قسمت تاحدودی دارای چالش بوده و این چالش تنها منحصر به شهرستان کبودراهنگ نیست و این مشکل در کل کشور وجود دارد.

 

زعفران کبودراهنگ فله‌ای و خرده فروشی بسته بندی می‌شود

وی یادآور شد: هزینه‌های بسته بندی مدنظر کشورهای هدف برای صادرات معمولاً برای کشور ما بالا بوده و به ناچار عمدتاً زعفران تولید شده زعفران کاران از جمله زعفران کاران کبودراهنگ به صورت فله‌ای و یا خرده فروشی بسته بندی می‌شود و این‌ قسمت یکی از چالش‌ها و مشکلات زعفران کاران کبودراهنگی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.