×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
گونه گیاهی وَج در برخی آببندان‌های مازندران یافت شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مازندران،دانشیار گروه زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور مازندران گفت:آخرین مقاله علمی منتشر شده در خصوص گیاه دارویی وج، مربوط به نیم قرن پیش است.
عباس قلی پور با بیان اینکه، نبود نمونه‌های گیاهی هرباریومی موجب شد تا گیاه شناسان ایرانی بر این باور باشند گیاه وَج که به آن اَگیر ترکی هم می‌گویند در ایران منقرض شده است ادامه داد: در بررسی‌های تحقیقاتی و بازدید‌های به عمل آمده، گونه گیاهی وَج در برخی آببندان‌های مازندران یافت شد.
او با اشاره به اینکه رویشگاه اصلی گیاه دارویی وَج، مناطق گرمسیری آسیای جنوب شرقی، کشور‌های هندوستان و بنگلادش است، گفت: این گونه گیاهی در تولید فراورده‌های دارویی، بهداشتی و صنعتی کاربرد دارد.
به گفته این محقق مازندرانی تاکنون ترکیباتی از قبیل اسانس، روغن و پودر از گیاه وَج استخراج شده که برای درمان بیماری‌هایی از قبیل درد‌های عضلانی و مفاصل، رماتیسم، بیماری‌های اعصاب، بهبود زخم‌ها و بیماری‌های باکتریایی و قارچی پوستی موثر است.
قلی پور با اشاره به اینکه هر سه بخش برگ، ساقه‌های زیرزمینی (ریزوم) و نیزریشه گیاه وَج خاصیت دارویی دارد گفت:این تیم تحقیقاتی موفق به استخراج روغن گیاه وَج شده که سرشار از ترکیبات ضروری از قبیل روغن‌های ضروری، آلکالوئید‌ها، فنول‌ها و تانن هاست.
دانشیار گروه زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور مازندران افزود: تکثیر و پرورش گیاه وَج در یک هکتار از زمین‌های مازندران با استفاده از روش کشت بافت انجام پذیرفت.
زینب دیوارگر گزارش می دهد 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.