×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برندسازی و صنایع تبدیلی  تنها راه از بین بردن خستگی کشاورزان رازیانه کار رزنی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در استان همدان ۱۵۰۰ نوع گیاه دارویی رویش دارد که «رازیانه» یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی به شمار می‌رود و شهرستان رزن با تولید ۹۵ درصد رازیانه کشور، قطب تولید این‌ محصول گیاه دارویی است.
بنا به گفته کشاورزان رازیانه‌کار رزن، رازیانه تولید شده رزن علاوه بر نیاز استان و کشور به سایر کشورهای مختلف چون ترکیه، دبی، هند و پاکستان نیز صادر می‌شود.
مشکل بسته‌بندی و عدم‌ تضمینی بودن خرید رازیانه و قیمت‌گذاری و تعیین قیمت رازیانه توسط دلالان و واسطه‌ها و نبود صنایع تبدیلی مرتبط با رازیانه در شهرستان از مهمترین مشکلات و دغدغه بهره‌برداران رازیانه در این شهرستان به شمار می‌رود.
با وجود تولید ۹۵ درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن هر ساله با آغاز برداشت این محصول از مزارع شهرستان، متأسفانه به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب و ثبت نبودن این‌محصول مهم کشاورزی به نام رزن، موجب شده تا بخش اعظمی از رازیانه توسط دلالان پس از خریداری فله‌ای به سایر شهرستان‌ها، استان‌ها و حتی سایر کشورها صادر و با بسته بندی و فرآوری مناسب به نام برند و نام این استان و یا کشورها برای عرضه روانه بازار شود و سهم اقتصادی کشاورزان رازیانه کار رزنی از این‌محصول تولید شده مهم منطقه ناچیز باشد و جزء خستگی بر تن آنها رهاوردی برایشان نداشته باشد.
فرماندار شهرستان رزن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت در شهرستان به سمت محصولات کم‌آب‌بر از جمله گیاهان دارویی به علت وجود خشکسالی های اخیر یکی از نیازهای اساسی استان است.
علی‌اصغر غفاری‌آثار افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد تولید رازیانه کشور به شهرستان رزن اختصاص دارد که این امر موجب شده تا این شهرستان به عنوان قطب تولید رازیانه کشور شناخته شود.
وی گفت: با توجه به این پتانسیل مهم شهرستان در بحث تولید رازیانه به عنوان یکی از گیاهان دارویی تقویت و توسعه صنایع تبدیلی این حوزه از نقش مؤثری در اشتغال منطقه و ارزش افزوده دوچندان برای شهرستان برخوردار خواهد بود.
این فرد مسئول ادامه داد: با وجود اینکه شهرستان رزن قطب تولید رازیانه در کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه فاقد صنایع تبدیلی و فرآوری در ارتباط با این محصول است که می‌طلبد با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و برنامه ریزی و هدفگذاری لازم نسبت به توسعه این حوزه اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه پیش از این در جلسات متعدد و مختلف پیگیر توسعه و تقویت صنایع تبدیلی مرتبط با رازیانه و گیاهان دارویی در شهرستان بوده‌ایم اما این برنامه‌ها عملیاتی نشده است، گفت: هفته گذشته در جلسه رسمی تودیع و معارفه مدیر جهادکشاورزی شهرستان، مدیر جدید این اداره را موظف کردیم به عنوان نخستین برنامه‌ اولویت دار خود به منظور برندسازی رازیانه رزن نسبت به ثبت رازیانه به نام شهرستان رزن پیگیری لازم را داشته باشد.
۳ پروژه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه در دست پیگیری
وی با بیان اینکه برای تقویت و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه شهرستان سه پروژه مهم در دست پیگیری است، تصریح کرد: به عنوان نخستین پروژه از طریق تعاونی روستایی در روستای قایش از روستاهای بخش سردرود رزن مجموعه‌ای در این زمینه ایجاد شده که در حال حاضر بسته بندی آن طراحی، دستگاه ‌های لازم خریداری و مکان آن آماده شده است.
غفاری‌آثار خاطرنشان کرد: این پروژه یکی از پایه‌های اصلی بسته بندی رازیانه در شهرستان خواهد بود که در حال حاضر دارای ۸۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با تکمیل ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده طرح این پروژه به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.
وی ادامه داد: به عنوان یکی دیگر از پروژه‌ها در زمینه رازیانه از طریق دوستان دانشگاه آزاد کرج که اصالتاً اهل منطقه رزن بوده و جزو اساتید دانشگاه کرج هستند، پیگیر توسعه صنایع تبدیلی رازیانه در شهرستان هستیم.
غفاری‌آثار یادآور شد: این دوستان قصد اجرای پروژه ای در همین ارتباط در شهرستان رزن دارند و دنبال آن هستند کارخانه ای برای عرق گیری و اسانس گیری رازیانه در قطب تولید رازیانه کشور ایجاد کنند که  از طریق مجموعه استانداری هم پیگیر این پروژه‌ایم.
کارخانه راکد اسانس گیری رازیانه به چرخه تولید بازمی‌گردد
فرماندار شهرستان رزن در ادامه بیان کرد: سومین پروژه شهرستان رزن در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه شهرستان تلاش برای بازگشت به چرخه تولید یک کارخانه قدیمی راکد و تعطیل در زمینه عرق گیری و اسانس گیری رازیانه است.
وی افزود: این مجموعه به عنوان کارخانه‌ عرق گیری و اسانس گیری رازیانه واقع در روستای قادر خلج حوزه بخش سردرود رزن از سال ها قبل به علت قدیمی بودن تعطیل بوده و قصد داریم این کارخانه قدیمی را از طریق تعاونی روستایی استان با پیگیری لازم فعال کنیم، البته هنوز با پیگیری های انجام شده اتفاقی نیفتاده و فعلاً در رابطه با قیمت و ارزش کارخانه مشکلاتی وجود دارد و با مرتفع شدن بحث بها و ارزش کارخانه قطعاً این پروژه‌ هم وارد چرخه تولید می‌شود.
فرماندار شهرستان رزن تصریح کرد: علاوه بر در دست اقدام بودن این‌ سه پروژه مهم هدفگذاری شده برای تقویت و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه شهرستان از طریق شرکت شستا هم در این ارتباط پیگیری کردیم که به شهرستان رزن آمدند و پیگیری و رصد کردند و اطلاعات لازم را گرفتند اما فعلاً در این ارتباط پاسخی نداده‌اند و منتظر پاسخ آنها هستیم.
فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه رزن پهن می کنیم
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه در قطب تولید رازیانه کشور را داشته باشند، فرش قرمز زیر پای آنها پهن خواهیم کرد و از حضور آنها برای سرمایه گذاری در شهرستان حمایت و استقبال خواهیم کرد چراکه معتقدیم سرمایه‌گذاران از نقش مؤثری در رونق و توسعه صنایع تبدیلی رازیانه شهرستان برخوردار خواهند بود و با حضور آنها در منطقه علاوه بر جلوگیری از خام فروشی تولید رازیانه شهرستان فرصت های شغلی خوبی برای جوانان منطقه ایجاد خواهد شد.
فرماندار شهرستان رزن در ارتباط با جشنواره رازیانه شهرستان رزن هم یادآور شد: به اداره میراث فرهنگی و گردشگری و نیز جهادکشاورزی شهرستان تأکید بر پیگیری برگزاری این جشنواره را برای امسال داشته‌ایم چراکه برگزاری این نوع جشنواره از نقش مؤثری در جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و جلوگیری از خام فروشی و حذف واسطه‌ها و برندسازی برخوردار خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به این گیاه کم‌آب بر دارویی مطرح کرد: کشت گیاه رازیانه با هدف کشت گیاهان کم آب بر و با نیاز آبی پایین موجب اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلات(گندم و جو) به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می شود.
غفاری‌آثار ادامه داد: از جمله اقدامات جهادکشاورزی این شهرستان در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تغییر الگوی کشت است که به همین منظور سطح زیرکشت محصولات پرآب بر کاهش و سطح زیرکشت محصولات کم آب بر افزایش پیدا می کند.
احتمال برگزاری سومین جشنواره رازیانه رزن در هفته گردشگری
مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رزن هم اظهار کرد: سومین جشنواره رازیانه رزن در دست پیگیری بوده و به احتمال در هفته گردشگری این جشنواره برگزار شود.
شهروز کهیایی افزود: ثبت جشن برداشت رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار دارد و پرونده میراث ناملموس رازیانه برای ثبت به تهران ارسال شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون جشنواره رازیانه رزن طی دو سال برگزار شده است، تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشن شکرگزاری رازیانه معرفی محصول رازیانه به عنوان برند گردشگری شهرستان رزن خواهد بود.
کهیایی با اشاره به اینکه با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به عنوان یک پتانسیل و فرصت طلایی چراغ صنعت سبز گردشگری شهرستان پس از سه سال از شیوع کرونا دوباره جان می‌گیرد، یادآور شد: گردشگری از حوزه‌های بسیار اثرگذار و مهم در اشتغال‌زایی و درآمدزایی بوده که می‌تواند با حداقل سرمایه‌گذاری اشتغال دائم و پایدار ایجاد کند.
پیش بینی برداشت ۷۰۰۰ تن رازیانه از مزارع شهرستان رزن
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رزن هم از سطح زیرکشت ۳۰۰۰ هکتاری امسال رازیانه در مزارع و اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری از سطح مزارع شهرستان به طور میانگین ۷۰۰۰ تن رازیانه توسط رازیانه‌کاران و بهره‌برداران کشاورزی شهرستان برداشت شود.
رضا مهدوی‌رجا، میانگین تولید هر هکتار کشت رازیانه را دو تن برشمرد و اظهار کرد: کشت رازیانه به نسبت سایر گیاهان دارویی کم آب بر یکی از بهترین کشت‌ها با توجیه اقتصادی بالا به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اراضی زیرکشت رازیانه رزن مربوط به روستای سلطان آباد و قایش بخش سردرود شهرستان است، تصریح کرد: در حال حاضر رازیانه شهرستان‌علاوه بر نیاز داخل به سایر کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود.
پیگیری ثبت رازیانه به نام رزن اولویت کاری جهادکشاورزی
مهدوی‌رجا که به تازگی سکان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان رزن را به دست گرفته، یکی از اولویت های کاری خود را با تأکیدات فرماندار شهرستان پیگیری ثبت رازیانه به نام شهرستان رزن دانست و تصریح کرد: این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک، حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و از عرقیجات آن هم استفاده می‌کنند ضمن اینکه زمان برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی آن، از اواخر شهریورماه آغاز شده و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.
 در پایان امیدواریم با دورخیز مسئولان شهرستان برای توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه رزن و پیگیری برندسازی آن به نام شهرستان دست دلالان از بازار تعیین قیمت  رازیانه کوتاه شده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی پایدار دوچندان در شهرستان، صنعت سبز گردشگری کشاورزی شهرستان به واسطه این پتانسیل ارزنده رونق و شتاب بیشتری به خود گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.