×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
برداشت ۷۵ تُن گیاهان دارویی از ۶ شهرستان استان اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از برداشت ۷۵ تُن انواع گیاهان دارویی از مراتع ۶ شهرستان این استان  از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.
حسینعلی نریمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر این گیاهان دارویی شامل گونه‌های گون، کتیرای سفید و زرد و باریجه و در شهرستان‌های سمیرم، فریدونشهر، فریدن، تیران و کرون، نجف آباد و کاشان است‌.
وی اضافه کرد: این میزان برداشت برای بهره برداران بالغ بر سه میلیارد تومان سود خالص دارد که ۲۰ درصد آن را در قالب بهره مالکانه به خزانه دولت واریز می‌کنند و بر اساس قراداد منعقد شده متعهد شده اند که تا دوره بعدی بهره برداری معادل حدود ۷۰۰ میلیون تومان یا ۷۰۰ هکتار فعالیت‌های احیایی در مراتع انجام دهند.
 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: منظور از فعالیت‌های احیایی این است که بذر این گیاهان دارویی در سطح مراتع کشت شود که در زمستان سبب رویش دوباره خواهد شد و تراکم بوته‌ها برای فصل برداشت آینده افزایش می یابد.
نریمانی با اشاره به اشتغالزایی بعنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردهای تولید و برداشت گیاهان دارویی تصریح کرد: میزان اشتغال امسال در این بخش در قالب ۲۴ قرارداد منعقد شده در شهرستان‌ها، ۳۵ هزار نفر روز بوده است.
وی اضافه کرد: از ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت استان اصفهان ۶.۳ میلیون هکتار را مراتع با قابلیت رویش انواع گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد و در یک میلیون هکتار از آن مطالعات لازم درباره کشت و برداشت گیاهان دارویی انجام شده است.
نریمانی تصریح کرد: اکنون بر مبنای مطالعات مشخص است که در کدام منطقه چه گیاه دارویی قابلیت رشد دارد و وضعیت کشت و برداشت آن چگونه است.
نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکی است که این خطه با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در برگرفته است.
این استان ۲۸ شهرستان و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.