×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احداث باغ ملی باریجه و آنغوزه در زنجان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، معاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان گفت: کشت گیاهان دارویی – مرتعی – صنعتی باریجه و آنغوزه از برنامه‌های امیدبخش تحقیقاتی و تولیدی و ترویجی کشور در حوزه کشاورزی و منابع‌طبیعی می‌تواند باشد.
علی عمارلو در جلسه بررسی پیشرفت فنی احداث باغ ملی باریجه و آنغوزه در زنجان، با بیان اینکه گیاه باریجه در یک واژه کلیدی به طلای کوهستان شهرت دارد، اظهار کرد: این گیاه علاوه بر نقش حفاظتی در اکوسیستم مراتع؛ صمغ آن دارای خواص درمانی و دارویی منحصر به فردی بوده که متاسفانه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و شرایط خاص زیستی و بیولوژیکی گیاه؛ در لیست گیاهان رو به انقراض کشور و دنیا  قرار دارد.
وی تصریح کرد: نظر به مزیت‌های اقتصادی و ارزآوری صادراتی و نیز اثرات حفاظتی از آب و خاک توسط جنس فرولا در کوهستان؛ توسعه کشت و کار آن به ‌صورت دیم و یا با حداقل آبیاری؛ از برنامه‌های امیدبخش تحقیقاتی و تولیدی و ترویجی کشور در حوزه کشاورزی و منابع‌طبیعی می‌تواند باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان اظهار کرد: باریجه گیاهی عموماً مونوکارپیک بوده و تنها یک بار در دوره زیستی خود به گل و بذر می‌رود و به دلیل شرایط دشوار تکثیر و همین‌طور برداشت‌های کنترل نشده؛ روش‌های برداشت و تیغ‌زنی تهاجمی و غیرعلمی؛ متاسفانه در تهدید کامل به انقراض  قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان با توسعه علمی کشت باریجه و آنغوزه در شرایط خشکسالی‌های جاری کشور؛ اقتصاد محلی مراتع؛ دیمزارها و روستاها را رونق بخشید؛ بر ضرورت توجه ملی به گیاهان دارویی اندمیک کشور و حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به ارزش‌افزوده گیاهان دارویی، گفت: باریجه و آنغوزه در زمره گیاهانی است که نیاز به آب چندانی نداشته و به لحاظ خواص دارویی صمغ و شیرابه و  کاربرد صنعتی آن؛ بازار فروش و تجارت قابل توجه جهانی داشته و از اقلام صادراتی ایران و برخی کشورهای منطقه به کشورهای اروپایی است.
عمارلو با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته در دانشگاه زنجان مطالعاتی متعدد در حوزه تنوع ژنتیکی و ریز ازدیادی باریجه انجام شده است، افزود: برخی مناطق کوهستانی بسیار محدود در زنجان جزو رویشگاه‌های  طبیعی گیاه باریجه و آنغوزه به‌ شمار می‌آید و برای تجمیع و تمرکز مطالعات  مرتبط با جنس فرولا در کشور و اجرای طرح‌های مطالعات ملی مرتبط در شرایط نزدیک به رویشگاه مادر؛ باغ ملی باریجه و آنغوزه پس از اخذ موافقت‌ها و مجوزهای استانی و ملی در مساحتی حدود ۹ هکتار در منطقه اکوتوریستی گاوازنگ زنجان  توسط دانشگاه زنجان با همکاری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست استان با حمایت و همراهی اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی کشور؛ ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت جهادکشاورزی، در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا  بر بام شهر زنجان طراحی و جانمایی شده است.
وی ادامه داد: ایجاد کلکسیونی جامع و متمرکز از اکوتیپ‌های موجود باریجه و آنغوزه کشور و کشورهای باریجه‌خیز دنیا  برای مطالعات زیستی از جمله  شناسایی تنوع ژنتیکی و متابولیتی در این جنس در راستای حفظ و حراست از این گونه‌های ارزشمند ملی؛ از اهداف پژوهشی و اجرایی طرح بوده و با تقارن و تلفیق با مزیت‌های اکوتوریستی منطقه  گاوازنگ؛ امید است این باغ ملی به عنوان قطب تحقیقات و گنجینه‌ای از ژرم پلاسم باریجه و آنغوزه کشور در استان زنجان راه‌اندازی شود.
عمارلو خاطرنشان کرد: باریجه می‌تواند از نمادهای ملی توسعه علمی استان؛ به عنوان ظرفیت جدید گردشگری در مجموعه تفریحی و اکوتوریستی گاوازنگ مورد بهره‌برداری و توسعه قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.