×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با سه گونه مختلف شاه بلوط

شاه بلوط اروپایی[۱]: کاربرد بیشتری از سایر گونه ­ها در صنایع مختلف دارد و در ایران یافت می­شود. شاه بلوط اروپایی درختی است دارای ارتفاع حدود ۲۵ الی ۴۰ متر، با رشدی سریع و چوب سخت، تنه­ای خاکستری رنگ که ظاهری شبیه به بلوط دارد. پوست تنه آن در آغاز صاف بوده و با گذشت زمان شکاف­دار می­شود. برگ­ها خزان کننده، ساده، متناوب و متراکم ­اند و به صورت کشیده، مستطیلی شکل با رگ‌بندی شانه­ ای می­باشند که طول آن­ها به ۱۲ تا ۱۷ سانتی‌متر می‌رسد. شاه بلوط گیاهی تک پایه بوده که گل‌های نر و ماده روی یک درخت قرار دارند. گل­های نر به صورت شاتون استوانه ­ای افراشته و گل­های ماده معمولاً به فرم ۳ تایی بصورت مجزا یا در بخش انتهایی شاتون نر مجتمع ­اند. میوه درشت، قهوه­ای رنگ، معمولاً به تعداد ۱ تا ۳ و به ندرت ۵ تا ۷ عدد در پیاله‌ای سبز رنگ و خاردار قرار دارد که با ۲ تا ۴ دریچه گشوده می­شود.

شاه بلوط آمریکایی[۲]: این گونه بومی جنگل‌های آپالاچی آمریکا می‌باشد. ارتفاع این گونه بیش از ۱۰ متر بوده و قطر تنه آن به ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. میوه این گونه دارای مغز کوچکی است و با کرک‌های کم‌رنگ و ضخیم پوشیده شده است. ۲ تا ۳ میوه در یک پوسته خاردار تولید می‌شوند. مغز این نوع شاه بلوط نسبت به دیگر گونه‌ها شیرین‌تر و دارای طعم مطبوع‌تر می‌باشد.

شاه بلوط چینی[۳]: کوچک‌ترین گونه در بین گونه‌های شاه بلوط بوده که بومی شمال و غرب چین است. میوه‌های آن از لحاظ اندازه متوسط بوده و دارای کیفیت خوراکی خوبی می‌باشند. این گونه دوره نونهالی کوتاهی در حدود ۳ سال دارد. در بین گونه‌های شاه بلوط، مقاوم‌ترین گونه به بیماری بلایت می‌باشد.

 

[۱]Castanea sativa Mill.

[۲] C. dentate Borkh.

[۳] C. mollisima BL.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.