×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بیش از یک تن در هر هکتار گل محمدی در دامغان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: امسال ۱۵۸ تن گل محمدی از ۱۵۳ هکتار از اراضی و گلستان های این شهرستان برداشت شد.

علی‌اصغر امامیون  در گفت و گو با ایرنا افزود: ۹۰ درصد سطح زیرکشت گل محمدی دامغان در اراضی شیب‌دار منطقه رودبار (کلاته و دیباج) کشت شدند. 

وی تصریح کرد: میانگین برداشت گل محمدی در اراضی شهرستان، بیش از یک تن در هر هکتار بود که این رقم، آمار مطلوبی در خصوص این گیاه دارویی است. 

امامیون ادامه داد: برداشت گل محمدی منطقه امیرآباد از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شد و تا اواخر خرداد ماه در مناطق دیباج و کلاته شهرستان دامغان ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و معطر، از اولویت‌ها و وظایف مربوط به جهادکشاورزی است که توسعه سطح زیرکشت هرساله در منطقه مورد توجه قرار دارد.

امامیون اضافه کرد: اعطای تسهیلات با نرخ سود بانکی کم به بهره برداران کشت گیاهان دارویی، پرداخت یارانه نهال و مساعدت در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار از اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی در زمینه توسعه این گیاه معطر است.

وی با بیان اینکه محصولات گل‌محمدی شامل گلاب، غنچه خشک و گلبرگ است، افزود: این محصول پس از برداشت به منظور مصرف خوراکی، دارویی، غنچه خشک، گلاب‌گیری و گرفتن اسانس گل، مورد استفاده قرار می گیرد و فرآوری آن در کارگاه‌های نیمه صنعتی و واحدهای خانگی، انجام و عمده محصولات تولیدی در بازار شهرستان و استان‌های هم جوار به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی آب و خاک، علاوه بر اینکه حوادث غیرمترقبه همچون سرمای دیررس به دلیل دیرگلیِ محصول به این گیاه خسارت وارد نمی‌کند، کیفیت محصول تولیدی نیز از لحاظ اسانس یا عطر عالی است. 

باریجه، کتیرا، آویشن و زیره رایج ترین گونه های گیاهان دارویی در مراتع شهرستان دامغان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.