×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز فصل برداشت در قطب تولید آنغوزه تلخ کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، علیرضا بصیری تصریح کرد: برداشت آنغوزه از نیمه اول خردادماه در این شهرستان آغاز شده ‌است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان نی ریز با سطح ۱۰۰ هزار هکتاری آنغوزه در عرصه‌های منابع طبیعی از دیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خودرو بوده است، اظهارکرد: افزون بر ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که نزدیک به ۱۰۰ هکتار آن مثمر است.

او افزود: هر غده آنغوزه در طول برداشت به‌طور متوسط ۱۸ مرتبه برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن به‌دست می‌آید.

این مقام مسئول تصریح‌کرد: دوره باردهی این گیاه هر ۶ تا ۷ سال یک بار بوده، از این رو برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، می توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش می‌یابد و سودآوری بیشتری را به‌دنبال دارد.

بصیری اظهار کرد: این گونه نادر گیاهی بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ رویشگاه آن منحصرا ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است؛ شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند؛ رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام “اولئوگم رزین” به دست می‌آید که به “آنغوزه” مشهور و شیرابه آن به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ و اسپاسم روده‌ای مورد توجه بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.