×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی گیاه دارویی گل راعی (علف چای، هوفاریقون) Hypericum perforatum

 

گل راعی (علف چای، هوفاریقون)

Hypericum perforatum

St. John’s Wort

(SJW)

Hypericaceae

معرفی و گیاهشناسی

گل راعی گیاهی است علفی و چندساله با ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر که دارای ساقه ای بدون کرک و تا حدودی خزنده است. برگ های این گیاه قاشقی شکل و بدون دمبرگ می باشند و دارای حفرات فراوان اسانس هستند که نام گونه ی این گیاه (perforatum) از همین ویژگی آن حاصل شده است. گل های زرد رنگ این گیاه در یک گل آذین دیهیم قرار گرفته اند. در مورد این گیاه در بین اروپائیان داستان های زیادی موجود می باشد که گل راعی را دافع ارواح خبیثه می دانند و نام جنس این گیاه (Hypericum) برگرفته از همین موضوع است. رقم توپاز آن دارای اهمیت فراوان دارویی است.

میوه در حال تشکیل

نیازهای اکولوژیکی و پراکنش

گل راعی گیاهی است آفتاب دوست و تا حدودی رطوبت پسند که در خاک هایی با بافت سبک تا متوسط با pH خنثی بخوبی رشد می نماید.

کاشت، داشت و برداشت

تکثیر این گیاه عمدتا توسط بذر و گاها توسط ساقه های رونده صورت می گیرد. بذور ریز این گیاه را بایستی در عمق کم کشت نمود و معمولا از کشت غیرمستقیم بذور استفاده می شود.

برداشت این گیاه در زمانی است که ۵۰ درصد گل ها باز شده اند و این عمل شامل قطع پیکره ی رویشی این گیاه از نزدیکی سطح زمین می باشد. برداشت در یک روز آفتابی صورت گرفته و محصول را بایستی به سرعت در محلی تاریک خشک نمود.

فرآوری

سرشاخه های گلدار و برگ های این گیاه دارای ترکیباتی چون اسانس، تانن، هایپرسین، هایپرین، کولین، فلاونوئید ها و … می باشند. اسانس این گیاه و روغن این گیاه (حاصل خیساندن گل های آن در روغن آفتابگردان است که به دلیل حضور هایپرسین در آن، به رنگ قرمز می باشد)

خواص درمانی و کاربرد
برخی از اثرات درمانی این گیاه عبارتند از: آرام بخش و ضد میگرن، درمان ناراحتی های ریوی، درمان مشکلات شب ادراری کودکان، درمان عفونت های دستگاه تناسلی زنان و  … .
در استعمال خارجی برای بهبود زخم ها و درمان سوختگی پوست بکار می رود. اخیرا توجه فراوانی به این گیاه جهت درمان ایدز شده است.

احتیاطات مصرف: مصرف بیش از حد این گیاه سبب نوعی حساسیت می شود که تحت تاثیر نور افزایش می یابد.
نحوه ی مصرف: ۲ تا ۴ گرم از آن بصورت دمکرده سه بار در شبانه روز

  1. نیلوفر

    من سینوزیت مزمن داشتم یه دکتر معروف ایرانی که در آمریکا زندگی میکنه قطره ی هایپیران و به عمم معرفی کرد اونم به من معرفی کرد چون خودش سینوزیت داشت و مقطره رو مصرف کرده و جواب گرفته بود
    من ماهی یه بار ۶ قطرشو میریزم تو ۱سوم لیوان آب و میخورم و الان نزدیک ۱ساله که اصلا سردرد ندارم اثرش ۴روز بعد شروع میشه این دارو معجزه میکنه من قبلا با باد نسیم هوای سرد ریزباد سردرد شدید میگرفتم سه سال خونه نشین بودم همش رو سرم هد و روسری بود گلوم همش چرک میکرد اما با مصرف این دارو زندگیم عوض شد خدایا شکرت

  2. فهیمه

    سلام
    ببخشید من به خیلی از عطاری ها در تهران مراجعه کردم اما همه آنها از شنیدن نام گیاه هوفاریقون تعجب می کردند!
    من به چه طریقی می تونم این گیاه را تهیه کنم؟
    با سپاس فراوان

    • جلال عباسیان

      سلام
      عطاریها این گیاه را نمی شناسند و اگر هم بشناسند به نام “علف چای” می شناسند.
      شما میتونید داروی گیاهی “هایپیران” که یک قطره هست رو تهیه کنید. اثرات گیاه رو داره. در ضمن روی جعبه ی هایپیران عکس این گیاه رو انداخته و میتونید بهشون نشون بدید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.