×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت پایلوت گیاهان دارویی در منطقه زیلایی بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید جاوید بخت روز جمعه به همراه آیکاوا سرمایه‌گذار کشور ژاپن در بازدید از طرح  پایلوت گیاهان دارویی منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد  اظهار داشت:الگوی موفق کشت گیاهان دارویی در منطقه تنگ سرخ موجب شده تا سایر مناطق کهگیلویه و بویراحمد نیز پایلوت کشت گیاهان دارویی شود.

وی افزود: منطقه زیلایی با برخورداری از آب هوایی مساعد، زمین های شیب دار و خاک حاصلخیز مستعد کشت گیاهان دارویی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد:یکی از مزیت‌های اصلی گیاهان دارویی نیاز به آب کم برای رشد است که در شرایط کنونی کم آبی و بحران خشکسالی کمک بزرگی به بهره برداران  گیاهان دارویی می کند.

جاویدبخت  عنوان کرد: نیاز نداشتن به شخم و شیار به علت قرار داشتن ریشه در عمق خاک و بازدهی و صرفه اقتصادی بالا از دیگر مزیت های کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی ابراز داشت:کشت گیاهان  دارویی در کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز تا کنون مرسوم بوده و علاوه بر صرفه اقتصادی کشت گیاهان دارویی نقش مهمی در حفاظت از خاک دارد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:بهره برداران گیاهان دارویی برای افزایش سود و صرفه اقتصادی باید به فکر  راه اندازی صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی کاشت، داشت و برداشت گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا، حرکت به سمت مکانیزاسیون به جای کاشت و برداشت با روش‌های سنتی و تجهیزات قدیمی باشند.

وی گفت:مساحت اراضی ملی  کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۸۷ درصد آن جزو منابع ملی است.

جاوید بخت ادامه داد:بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی بوده و این مساله باعث شده که استان به لحاظ ویژگی‌های طبیعی جز اکوسیستم‌های مرتعی شناخته شود.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.