×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استقبال کشاورزان تایباد از کشت محصولات کم‌آب‌ طلب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا،  رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تایباد گفت: بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در این شهرستان زیر کشت زیره سبز است که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از ۱۱ تن زیره سبز از مزارع این شهرستان برداشت شود.
مریم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از اواخر اردیبهشت سال زراعی جاری برداشت زیره سبز از سطح ۱۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان انجام شده، میانگین عملکرد این محصول در شهرستان ۷۵۰ کیلوگرم در هکتار برآورد شده است.
وی با اشاره به اینکه زیره سبز از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد به طور کامل می‌رسد و آماده برداشت می‌شود، افزود: این محصول به علت ریزش بذرها پس از رسیدن کامل باید قبل از خشک شدن کامل بذر براشت شود و به دلیل نمناک بودن محصول به طریق دستی جمع‌آوری می‌شود.
رضایی ادامه داد: محصول جمع‌آوری شده به مدت سه روز الی یک هفته در انبار و در سایه خشک می‌شود تا میوه‌ها از شاخه جدا شود. پس از یک هفته می‌توان محصول را بوجاری کرد و برای کیفیت بالای زیره بهتر است چند روز پس از بوجاری بذرها را مجدد در همان محیط روی زمین پهن کرده تا میوه‌ها کامل خشک شود.
وی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و همچنین مدیریت استفاده از آب در شهرستان به ویژه در حوزه کشاورزی چند سالی است با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان کشت محصولات کم‌آب‌ طلب مورد استقبال قرار گرفته، این محصول به دلیل کم‌آب‌ طلب بودن و صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌تواند کمک زیادی به افزایش راندمان آبیاری در مزارع و حتی به عنوان یک الگوی کشت در سطح شهرستان به شمار آید.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی تایباد با بیان مزایای کشت این محصول خاطرنشان کرد: کم‌هزینه بودن مراحل آماده‌سازی، کاشت، داشت و برداشت زیره سبز نسبت به سایر محصولات منطقه، طول دوره رشدی کوتاه، عدم نیاز به آبیاری زیاد به دلیل انطباق دوره رشدی با نزولات جوی منطقه و نداشتن آفات و بیماری‌های شایع از مزایای کاشت این محصول است که مورد توجه کشاورزان شهرستان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی مقاوم به خشکی نظیر زیره سبز در مقایسه با بسیاری از گیاهان دیگر می‌تواند عملکرد قابل ملاحظه‌ای تولید کنند که از نظر درآمد و ایجاد اشتغال مقرون به صرفه باشد.
رضایی بیان کرد: زیره سبز در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تایباد به ۲ صورت دیم و آبی کشت می‌شود و بیشتر در اراضی کرات و کاریز است. این محصول از زمان کاشت، داشت و برداشت زمینه اشتغال مستقیم برای ۲۰ نفر روز را فراهم می‌کند. همچنین به دلیل گستردگی کشت محصول بیش از ۱۵۰۰ خانوار بهره‌بردار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.