×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روند کند توسعه دهکده گیاهان دارویی در استان گلستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در حالی روند توسعه دهکده گیاهان دارویی بعد از چندین سال با کندی مواجه شده است که جهادکشاورزی در تامین زیرساختها سرعت عمل لازم را به کار نمی بندد.
استان گلستان طی دهه های گذشته به دلایل مختلف و متفاوت از قطار توسعه کشور بازمانده و با گپ های تاریخی در حوزه پیشرفت و آبادانی رو به رو بوده است به شکلی که امروز این استان با دارا بودن منابع طبیعی و خدادای سرشار و ظرفیت های بی نظیر اقتصادی، گردشگری، ورزشی، فرهنگی، هنری و مرزی همجنان در عمده شاخص های توسعه در رده های انتهایی لیست استانهای توسعه یافته و درحال توسعه قرار دارد.
یکی از مهمترین شاخص هایی که حاکی از عقب ماندگی بزرگ توسعه ای در استان گلستان بوده و بارها در ماههای اخیر از زبان استاندار گلستان نیز به گوش رسیده است میانگین سرانه دارآمد خانوار گلستانی است که مطابق با آخرین آمار کمی پائین تر از نصف میانگین سرانه درآمد خانوار کشور است، شاخصی که عمق فاجعه را در استان گلستان به روشنی بیان کرده و بی تدبیری و بی توجهی به ظرفیت های توسعه بخش استان را هویدا می کند.
حال این شاخص ها و آمارها که در شرق استان گلستان به وضوح محرومیت و استضعاف در چهره شهرها و روستاهای آن نمایان است به مراتب نگران کننده تر بوده و البته انسان را در چرایی و علت های بی توجهی مدیران در سالهای متمادی گذشته بیشتر غرق می کند.
اما با استقرار تیم جدید در استانداری و هدف گذاری رشد حدودا هشت درصدی برای استان خون تازه ای در رگ های خشکیده توسعه استان جاری شد که برای تحقق آن نیازمند نگاه و روحیه جهادی و انقلابی مدیران در تمامی سطوح و باور به این چشم انداز و هدفگذاری است.
دهکده گیاهان دارویی استان گلستان که به همت جهاددانشگاهی طراحی و تدوین شده و امروز در منطقه بشویلی گالیکش مستقر شده است بدون شک یکی از مهمترین محور های توسعه آتی شرق استان در حوزه توسعه پایدار با تکمیل زنجیره تولید است، به شکلی که ضمن توسعه و ترویج گیاهان دارویی موجب افزایش حداقل سه برابری درآمد کشاورزان، تقویت خاک مزارع، بهره برداری بهینه از مزارع سطح شیبدار که بخش عظیمی از مزارع این منطقه را تشکیل می دهد، کاهش خام فروشی، بهره وری و تولید عصاره گیاهان دارویی و نهایتا تولید دارو خواهد شد.
اما متاسفانه این دهکده در سالهای اخیر علی رغم مصوبات استانی و تفاهم نامه های متعقد شده در استان، تاکیدات استانداران مختلف به ویژه استاندار فعلی گلستان، اخذ کمک های اعتباری در سفر رئیس جمهور همچنان مورد بی توجهی و بی مهری جهاد کشاورزی به عنوان متولی ایجاد زیرساختها قرار گرفته و جهاددانشگاهی برای بهره وری و پیاده سازی طرح های دانش بنیان خود در سالی که مزین به این نام نیز هست با مشکلات عدیده ای از جمله فقدان آب، برق و گاز در این منطقه و بسیاری از مشکلات ریشه ای ساختاری مواجه است و متاسفانه مدیران محلی نیز علی رغم تاکید فرماندار شهرستان گالیکش آنچنان توجهی به این پروژه به عنوان یک پروژه بزرگ استانی و فرااستانی ندارند.
خشک شدن گیاهان دارویی در مزرعه نمایشی، عدم استقرار امکانات لجستیکی برای حفر استخر آبی و فعالیت های سطح بندی، عدم حفر چاه علی رغم تخصیص اعتبار از سوی بودجه در اخیتار نماینده شرق استان گلستان تنها بخشی از مشکلاتی است که به نطر می رسد بخش عمده آنها بدون توجه و دستور انقلابی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان و همتی مضاعف برای تامین کامل زیرساختها مرتفع نخواهد شد.
در این مسیر لزوم نظارت کامل دستگاههای نظارتی بر اجرای تعهدات و بررسی ترک فعل های صورت گرفته از سوی دادستان محترم و انقلابی استان نیز می تواند مفیدفایده باشد. زیرا شرایط موجود و عدم یک حرکت انقلابی برای کمک به جهاددانشگاهی در راستای تحقق اهداف متعالی توسعه ای در این منطقه با وجود دستورات استاندار، معاون اقتصادی استاندار، نماینده مردم شرق گلستان در مجلس و درخواست های مکرر جهاددانشگاهی غیرطبیعی به نظر رسیده و در صورت تداوم موجب تشدید عقب ماندگی توسعه در این منطقه خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.