×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از دست رفتن عرصه‌های رویش”بیلهر”، “تره”، “لیزک”، “قارچ” و “ریواس” در استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا،یک محقق و گیاه شناس گفت: برخی از گونه های گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر انقراض قرار گرفته و یا عرصه رویش خود را از دست دادند.
“عزیز الله جعفری” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: می‌توانیم از گیاه برای ایجاد شغل، بهره‌گیری از توان سرزمین، مقابله با شرایط آب و هوایی، تغییر اقلیم و خشکسالی استفاده کنیم.
وی اظهارکرد: گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض به گونه‌هایی گفته می‌شود که بهره‌برداری از آنها بیشتر از میزان زادآوری آنهاست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: گیاه کوهی “لیزک” (بن سرخ) به شدت عرصه های رویشی خود را در استان از دست داده است.
جعفری تصریح کرد: طبق شاخص‌های اتحادیه جهانی حفاظت از گونه های در معرض خطر، گونه‌های گیاهی “آنغوزه”، “کرفس”، “بادرنجبویه” و “موسیر “ در این استان در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.
وی ادامه داد: گیاهان “بیلهر”، “تره”، “لیزک”، “قارچ” و “ریواس” در حال از دست دادن عرصه‌های رویش خود هستند و مورد آسیب قرار گرفتند که باید راهکارهای برای احیای این گونه گیاهی و امثال اینها ارائه شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: برای گونه‌های در معرض خطر انقراض مرکز تخصصی تکثیر در استان ایجاد و راه‌اندازی کرده‌ایم.
جعفری تاکید کرد: ۲۲۰۰گونه گیاهی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که این گیاهان دارای خاصیت دارویی، رنگ ده، روغنی، اسانس دار و زینتی هستند. بیش از ۲۴۰ گونه گیاهی آندمیک ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد رویش دارد.
وی تصریح کرد: ۳۲ گونه گیاهی اندمیک در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که منحصر و در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: بسیاری از این گونه های گیاهی استان همچون “کتان دنایی” ارزش جهانی دارند.
جعفری افزود: از مجموع دو هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۷۵ گونه دارویی هستند درحالی که کل قاره اروپا که ۸۰۰ گونه گیاهی دارویی دارد و در واقع یک سوم گونه‌های گیاهی دارویی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اظهارکرد: میزان ماده موثره گونه های گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد جایگاه بالایی دارند به طوری که میزان ماده موثره در تیمول عصاره “آویشن دنایی” حدود ۶۴ است در حالی‌که هیچکدام از آویشن‌های ایران بیش از ۳۲ درصد تیمول مواد موثره ندارند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در رابطه با گیاه “ماری تیغال”(خار مریم) عنوان کرد: این گیاه در مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد رویش دارد حدود ۳۲ درصد سیلی مارین در عصاره اش دارد در حالی که در گونه اصلاح شده آن در قاره اروپا حداکثر سیلی مارین در این گونه گیاهی به ۶ یا هفت می رسد.
جعفری ادامه داد: برای احیای سرزمین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و حفاظت از جنگل‌ها، گیاهان و منابع طبیعی بهتر است به جای پالایشگاه و پتروشیمی در زمینه گیاهان دارویی سرمایه گذاری کنیم. یک هکتار گیاه دارویی از مزرعه تا فرآوری می تواند برای ۶ نفر در صنایع وابسته اشتغال ایجاد کند.
این محقق و گیاه شناس خاطرنشان کرد: با فعالیت دانش بنیان در زمینه ی گل محمدی می توان چهار تا پنج تن گلبرگ گل محمدی تولید کرد که ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد و در صورتی که اگر از این میزان یک لیتر اسانس گرفته شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ و با کیفیت بالاتر ۴۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. اگر به صورت دانش بنیان روی این موضوع کار شود این میزان را در حوزه عطر و ادکلن به چهار تا پنج میلیارد تومان می توانیم افزایش دهیم.
جعفری بیان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید دانش بنیان و کارآفرینی نام‌گذاری شده است مسئولین و دولتمردان می توانند در حوزه گیاهان دارویی توجه لازم را داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.