×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی اثر روغن دارچین بر سوءهاضمه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سوءهاضمه یک اختلال شایع گوارشی است که مهم‌ترین علائم آن شامل نفخ، آروغ، هر نوع احساس زودهنگام سیری و پر بودن شکم در زمان صرف غذا، سوزش سر معده و حالت تهوع است.درمان‌های مؤثر در سوء هاضمه محدود هستند و اگرچه داروهای موجود می‌توانند برخی علائم را بهبود بخشند، ولی به دلیل این‌که هیچ داروی رضایت‌بخشی برای درمان سوءهاضمه وجود ندارد، پژوهشگران به دنبال یافتن داروهای مؤثرتر و با عوارض جانبی کم‌تر هستند.

یکی از منابع برای کشف داروهای جدید، داروهای سنتی درمان مشکلات گوارشی است. دارچین یک گیاه ادویه‌ای معطر بومی سریلانکا است که علاوه بر کاربردهای غذایی، فوایدی مانند تاثیر ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروس، ضد دیابت، ضد زخم معده و … دارد. با وجود فواید متفاوت دارچین در طب سنتی در درمان بیماری‌های گوارشی، مطالعه‌ای در مورد اثرات مفید آن بر سوءهاضمه انجام نشده است و به همین دلیل نیاز به انجام آزمایش‌های کنترل‌شده با دارونما، برای اثبات اثربخشی دارچین است.

بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه اثربخشی روغن دارچین را در درمان بیماران مبتلا به سوءهاضمه بررسی کردند. در این مطالعه کپسول‌های ژلاتینی نرم حاوی روغن دارچین در آزمایشگاه ساخته شد و پژوهشگران ۶۴ بیمار مبتلا به سوء هاضمه علامت‌دار را به دو گروه تقسیم کردند. ۲۹ نفر از بیماران کپسول نرم حاوی روغن دارچین و ۳۵ نفر کپسول نرم روغن کنجد را به عنوان دارونما، به مدت ۶ هفته دریافت کردند.

بیماران پیش از مصرف کپسول‌ها و پس از مصرف، بر اساس میزان علائم گوارشی شامل شدت استفراغ، حالت تهوع، نفخ، سیری زودهنگام، ترش کردن و سوزش سر دل، از دست دادن اشتها، درد شکم و … امتیازدهی شدند. همچنین عوارض جانبی این کپسول‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که علائم گوارشی در هر دو گروه کپسول روغن دارچین و دارونما، کاهش پیدا کرده است؛ ولی بین این دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که «سوءهاضمه و علائم آن، یک علامت ذهنی است که به شدت تحت تاثیر دارونما قرار می‌گیرد». این موضوع به این معنی است که ممکن است کاهش علائم سوءهاضمه به طور مستقیم به دلیل خواص دارچین نباشد.به گفته این محققان، این مطالعه اولین بررسی تاثیر روغن دارچین در سوءهاضمه بوده و ممکن است حجم نمونه کوچک، ساده بودن آزمایش و … در نتایج تاثیرگذار باشند. همچنین پیگیری کوتاه‌مدت بیمار نیز یکی دیگر از محدودیت‌های این مطالعه بوده است.

برهمین اساس این پژوهشگران معتقدند که مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی و ایمنی روغن دارچین در کنترل مدیریت علائم در مقیاس بزرگ‌تر، برای مدت طولانی‌تر و دوزهای مختلف، مورد نیاز است.در انجام این تحقیق، مهدی زبیری، فاطمه پرویزی، فاطمه حیدرپور، روجا رحیمی و محمدحسین فرزایی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، زهرا شاه‌پیری از دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرتضی پورفرزام از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و محمدرضا معمارزاده از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج کاشان با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «ارزیابی اثربخشی کپسول نرم روغن دارچین در بیماران مبتلا به سوء هاضمه عملکردی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور کنترل شده با دارونما» در ژورنال طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد (Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine) منتشر شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.