×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“مزرعه نوآوری”: راهکاری جهت افزایش تولیدات کشاورزی دانش بنیان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ با مدیران و فعالان ۸۱ شرکت فناور و دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری، گفت: در کنار شعار سال که برای همه مردم و دستگاه‌ها بیان شده است، مصادیقی که در فرمایشات حضرت آقا بود، مصادیق کشاورزی است. رهبر بی‌حکمت سخنی بیان نمی‌کنند، این سخنان نشانگر پیامی است که مسوولیت می‌آورد.

وی با بیان این که سابقه جهاد سازندگی سابقه نگاه کردن و رد شدن نیست و حتما امسال باید اتفاقی بیفتد، افزود: این اتفاق در شرایط معمولی رخ نخواهد داد و باید در این زمینه عیب‌ها را برطرف کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که از قبل از امسال به دنبال ایجاد مزرعه نوآوری بوده‌ایم و کارهایی هم انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون که فرمان رهبری را هم داریم باید مزرعه نوآوری را راه‌اندازی کنیم و مکان‌هایی مثل این مرکز، یک مرکز نوآوری است و باید سازوکاری در نظر گرفته شود که همه راحت بتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته‌ وی، این وزارتخانه با وجود فرماندهی واحد در حوزه کشاورزی می‌تواند نسبت به سایر دستگاه‌ها و حتی معاونت علم و فناوری راحت‌تر کمک کند.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: حوزه ترویج باید از سازمان تحقیقات و آموزش جدا شود و با نگاه بخش خصوصی، آن را به یک ترویج مدرن امروزی با نوآوری تبدیل کنیم.

وی بر انتقال دانش از طریق مروجان به بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: حوزه ترویج باید بخش خصوصی را کنار خودش قرار دهد و همه فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی با هم یکی شوند و به عنوان مروجین بتوانند کارها را انجام دهند، چرا که رسوخ و نفوذ به مروج نیاز دارد. به این معنا که باید یک آدم امینی کنار کشاورز باشد تا دانش را به کشاورز انتقال دهد و این توسط مراکز خدمات و مروج‌های ما انجام می‌گیرد، بنابراین ما باید یک پوست‌اندازی سخت در سال ۱۴۰۱ در سازمان تات انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سازمان تات، حلقه واسط بین دانشگاهیان و کشاورزان است، گفت: کار سازمان تات این است که دانشی را که از دانشگاه می‌فهمد به مزرعه انتقال دهد. ما اگر دانشگاهیان را به مزرعه بفرستیم، شاید پروفسور برای خودش حرف می‌زند، کشاورز هم برای خودش و حرف هر دو هم درست باشد ولی فهم این موضوع حلقه واسط می‌خواهد، که سازمان تات است تا بتواند دانش اندیشمندان بخش کشاورزی را بگیرد، علم و کار او را بفهمد، هضم کند و آن را به ادبیات کشاورز بر روی زمین کشاورزی تبدیل کند.

مقام ارشد وزارت با بیان این که در حال حاضر وضعیت برعکس شده و تات در نقش دانشگاه، تولید مقاله می‌کند، افزود: کشاورز ایرانی دانشگاه نمی‌خواهد، در گذشته تات یک رابط بین دانشگاه و کشاورز بود و باید دوباره به اصالت گذشته خود که بین دانشگاه و مزرعه قرار داشت برگردیم، لذا همکاران سازمان تات باید دائم بین مزرعه و دانشگاه تردد کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهم افراطی حرف بزنم باید بگویم سازمان تات در سال ۱۴۰۱ یک مقاله هم نباید بدهد. به خاطر اینکه دانشکده کشاورزی کارش تالیف مقاله است و هر روز تولید مقاله می‌کند. من به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از اساتید تات مقاله نمی‌خواهم و اصلا خوشحال نمی‌شوم که بگویند امسال ۲۰ درصد از مقالات ما نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده و ما انتظار مقاله نداریم چرا که وزارت علوم قدرتمند است و این کار را در حوزه دانش انجام می‌دهد.

ساداتی‌نژاد عدم واگذاری ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌گذاران برای اجرایی شدن آن را یکی از عیب‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان وقتی به اید‌ه‌ای دست می‌یابند، فکر می‌کنند صفر تا صد را خودشان باید انجام دهند، که نمی‌شود، چون پول می‌خواهد و سرمایه دست دیگری است. شما این ایده را بدست آوردید، محصول را توانستید تولید کنید، مجموعه‌های مختلف در حجم تحقیقاتی و دیگر کارها کمک کردند، برای مثال ۱۰ تن هم تولید کردید و آن رو فروختید و معلوم هست که سودآور هم هست، الان می‌خواهید خودتان آن را به یک شرکت چند ملیتی تبدیل کنید، که این امر امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، ما باید یاد بگیریم که در اجرای برخی ایده‌ها وقتی به مرحله‌ای رسیدیم با سرمایه‌گذاران بخش‌های دیگر مشارکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید در گرفتن مجوز برای مزارع نوآوری حلقه واسطی تشکیل شود، چراکه گرفتن مجوز کار حرفه‌ای است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در توضیح موضوعات نیز ضعیف هستیم، گفت: وقتی نمایشگاهی همچون نمایشگاه علم و فناوری گذاشته می‌شود که رئیس جمهور، وزرا یا مسوولان می‌آیند، ارائه مباحث در نمایشگاه‌ها باید در مدت زمان کوتاه به صورت ساده ارایه شود و مشخصا عنوان شود که محصول تولیدی جایگزین چه چیزی است، چه ثروتی تولید می‌کند و چه حمایتی لازم دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه یکی از محوری‌ترین برنامه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، بحث فناوری و نوآوری است، تصریح کرد: این موضوع یک ضرورت است و براساس فرمان مقام معظم رهبری در سال جاری باید انجام شود.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه فضا و مجوزهای لازم را عملیاتی می‌کند و آمادگی لازم برای ایجاد سازوکارهای لازم در این خصوص را دارد.

ساداتی‌نژاد گفت: در هفته آینده نیز تصویب‌نامه تغییر نگرش در خصوص سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به موافقت‌نامه امضا شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یادآور شد: بر این اساس قرار است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی به ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برسند و ۶۵ درصد فروش شرکت‌های دانش‌بنیان کشور باید محصولات کشاورزی شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این موضوع ساده نیست، افزود: در قدم اول سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج‌ کشاورزی باید بتواند فضا را در این رابطه باز کند تا این مهم محقق شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.