×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اختصاص ۱۶۴ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی به کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، محمد عفتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون با تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود بارش باران و نبود باران موثر مواجه هستیم که نیاز است الگوی کشت در استان را بازنگری و به سمت کشت گیاهان دارویی حرکت کنیم.

وی افزود: برای کشت و کار گیاهان دارویی در سطح ۱۶۴ هکتار  و در قالب ۴۲ طرح توسط بهره برداران ایجاد شده است که بیش از ۲میلیارد تومان نیز تسهیلات دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این سطح که برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است هم اکنون ۴۴ هکتار نیز برای اجرا در حین بستن انعقاد قرار داد است که در آینده نزدیک زیر کشت خواهد رفت.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی گفت: هم اکنون به صورت پایلوت در برخی از مناطق استان کشت گیاهان دارویی آغاز شده است که در صورت موفقیت گسترش می یابد.

گیاهان دارویی بر خلاف غلات چند ساله هستند که در کشت گیاهان دارویی نیاز به شخم اراضی هر ساله وجود ندارد که این امر نیز مانع فرسایش خواهد شد.

به گزارش ایرنا ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تا به کنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده اند.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

بیشتر گونه های گیاه دارویی، معطر و ادویه ای استان قابلیت صنعتی شدن دارند که معروف ترین آنها بابونه، رزماری، باریجه، کتیرا و شیرین بیان، زیره سبز و سیاه، آویشن باغی، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، گل محمدی و زعفران است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.