×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت از مرتع داران در سمنان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی سمنان ضمن بیان اینکه اقدامات منابع طبیعی در سه حوزه آبخیزداری، بیابان‌زدایی و جنگل طبقه‌بندی‌شده است، ابراز داشت: در حوزه آبخیزداری عملیات خاکی با حجم بالغ‌بر ۵۵ هزار مترمکعب طی سال جاری در شهرستان‌های مختلف استان عملیاتی شده است، ابراز داشت: با توجه به نقش و اهمیت آبخیزداری در کنترل سیلاب و کمک به تغذیه زمین و جلوگیری از فرسایش خاک اجرای این طرح‌ها سالانه در دستور کار منابع طبیعی قرار دارد.

وی بابیان اینکه از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سمنان طی دو سال بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد تومان به منابع طبیعی اختصاص داده‌شده است، افزود: از محل این اعتبارات عملیات اجرایی آبخیزداری در ۱۹ حوزه و مساحت بالغ‌بر ۳۵ هزار هکتار در دست اقدام است.

نهال کاری ۱۰ هزار هکتار اراضی استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه طی سال جاری عملیات بذرکاری و نهال‌کاری در قالب پویش مردمی برای ۱۰ هزار هکتار اراضی استان اجرایی شده است، ابراز داشت: اقدامات بیولوژیک صورت گرفته کپه کاری و کشت گیاهان دارویی و نهال‌کاری مثمر و غیر مثمر را شامل می‌شود.

مرادی حقیقی بابیان اینکه سند تک‌برگی کاداستر هشت میلیون و۲۰۰ هزار هکتار به نام دولت و نمایندگی از سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور صادرشده است، تصریح کرد: اجرای ۲۷ کیلومتر کمربند حفاظتی از نوع بنچ مارک سیمانی و تأمین سوخت خانوار به وسیله آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی دیگر اقدامات مؤثر منابع طبیعی طی سال جاری بوده است.

وی بابیان اینکه سالانه در دو مرکز تولید نهال در شهرستان‌های شاهرود و سمنان و نهالستان بیابانی در دامغان و بکران میامی بیش از ۸۰۰ هزار اصله نهال‌های مختلف تولید می‌شود، افزود: طی هفته منابع طبیعی سال جاری ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان به منظور تبیین فرهنگ منابع طبیعی و افزایش فضای سبز توزیع خواهد شد.

شناسایی دو ذخیره گاه بنه در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه دو ذخیره‌گاه بنه به مساحت سه هزار و ۱۰۰ هکتار شناسایی و تعیین حدود شده است، ابراز داشت: طی سال جاری معادل ۱۱۴ هکتار جنگل‌کاری و زراعت چوب در استان سمنان صورت گرفته است.

مرادی حقیقی بابیان اینکه طی سال جاری بالغ‌بر ۲۳ فقره طرح مرتع‌داری در سطح ۷۵ هزار هکتار تهیه و بازنگری شده است، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۹۴۲ سامانه عرفی در استان سمنان مورد پایش قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه پروانه چرای بیش از ۶۵۲ دامدار استان سمنان به دلیل عدم استمرار دامداری (ترک دامداری) و موارد مرتبط با فصل سوم شیوه نامه بهره‌برداری از مراتع کشور، باطل‌شده است، افزود: صدور و پایش چرای دام در مراتع استان سمنان از دیگر مواردی که توسط منابع طبیعی مدام کنترل و پایش می‌شود.

۳۸ کانون فرسایش بادی در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون در یک هزار و ۲۰۰ سامانه عرفی در راستای شعار اقتصاد مقاومتی با مشارکت مرتع‌داران این زمین‌ها احیاشده است، ابراز داشت: کشت گونه‌های باارزش صنعتی و دارویی نظیر باریجه، وشق، آنغوزه و بادام‌کوهی در سامانه‌های عرفی برای حمایت از بهره‌برداران مراتع صورت گرفته است.

مرادی حقیقی بابیان اینکه حدود یک‌میلیون و۳۷۱ هزار و ۶۷۵ هکتار از اراضی استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد و به صورت شهرستانی ۳۸ منطقه به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته‌شده است، تصریح کرد: فرسایش بادی سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت به تأسیسات صنعتی و مسکونی، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه برای جلوگیری از فرسایش بادی تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی ایجادشده است، افزود: نهال‌کاری، مدیریت روان آب، آبیاری و نگهداری نهال‌کاری سال‌های قبل، مقابله با آفت شپشک و سفیدک در تاغ زارهای استان و حذف فیزیکی درختان آلوده دیگر اقدامات مهم بیابان‌زدایی در استان را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اجرای طرح مرحوم پرفسور کروانی، ابراز داشت: ایشان ایده استفاده از مالچ سنگریزه برگرفته از طبیعت را برای اولین بار مطرح و این طرح در زمان حیات وی بیش از ۵۰ هکتار از کویرهای نمکی گرمسار به اجرا درآمد که برای برآورد تأثیر آن در درازمدت بر منطقه در حال بررسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.