×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدوین سند گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند گیاهان دارویی استان تدوین شده و در این راستا گام های خوبی برداشته شده است.

سید احسان عسکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور ترویج و استفاده از گیاهان دارویی استان چندین برنامه در دستور کار است.

وی افزود: در زمینی به مساحت حدود سه هکتار گیاهان دارویی مختلف از جمله آنغوزه، باریجه، نرگس، موسیر، زعفران و غیره کشت شده تا برای تکثیر این گیاهان از آن استفاده شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای فراوری این گیاهان نیز شرکت دارویی زردبند (سینره) مشاوره های لازم را انجام می دهد.

عسکری ابراز داشت: یک شرکت گیاهان دارویی نیز در بخش امامزاده جعفر نیز در حال احداث است.

وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح افزون بر ۷۰ درصد است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین کشت گیاهان دارویی در زمین های کوهپایه ای و حاشیه ای روستاها ( مراتع به مقدار هزار هکتار) در دستور کار قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. 

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود. 

بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

۹۰۰ هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه در هر هکتار ۱۰۰ کیلو گرم علوفه خشک تولید می‌شود. 

براساس آمار منابع طبیعی در زمان کوچ پاییزی عشایر، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دام در مراتع این استان تعلیف می‌کند که باعث فقر و تخریب این سرمایه‌های طبیعی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.