×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جلوگیری از انقراض “کما “در خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از بازار، «کما» بوته‌ای سرسبز است که در اواخر اسفندماه و اوایل بهار در بیابان‌های خراسان جنوبی به‌صورت خودرو می‌روید و این روزها در بازار بیرجند در بین طرفداران خود به فروش می‌رسد. هر بوته از گیاه کما، حاصل جوانه مولد گل آن بوده که در صورت برداشت، سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیاء شود.
متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برداشت بیش از حد و خشکسالی‌های متعدد در خراسان جنوبی با خطر نابودی مواجه شده و نیازمند توجه مردم و مسئولان است چراکه اگر جوانه مولد گل از بین برود، مجالی برای رویش دوباره آن نیست.
سرمایه صادراتی که مورد بی توجهی قرار گرفت
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این باره به بازار گفت: از صمغ این گیاه در کشور تایوان، کپسول ضد ویروس برای آنفولانزای خوکی ساخته‌اند.
محسن پویان ادامه داد: همچنین در کشور فرانسه از این گیاه ماده محرکه شیر ساخته شده است.
به گفتۀ وی این گیاه می‌تواند سرمایه‌ اقتصادی بالایی برای خراسان جنوبی باشد که کاملا جنبه صادراتی دارد اما مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: گیاهان دارویی به دلیل تأثیرات فراوان در صنعت غذا و دارو در صورت فرآوری ارزش افزوده بالایی دارند که کشور و خراسان جنوبی از این مزیت برخوردار است ولی استفاده چندانی از آن نمی‌کند تا به مرحله نابودی برسد.
این پژوهشگر خراسان جنوبی عنوان کرد: برای جلوگیری از انقراض این گیاه لازم است که بذر آن حتی به مردم داده شود تا زمان برداشت در همان مکان دوباه کاشته شود.
پویان خاطر نشان کرد: از جنبه صادراتی این گیاه نباید غافل شد و مسئولان لازم است که به صورت جدی وارد میدان شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.