×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه و تقویت گونه‌ های گیاهان دارویی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران در ارتباط با گیاهان دارویی یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا به حساب می ­آید و گونه‌های اندمیک و انحصاری ایران به‌ عنوان مزیت نسبی، اهمیت ویژه و منحصر بفردی در کشور دارند. به همین دلیل طرح‌های متعددی برای حفظ این داشته‌های طبیعی در کشور در حال اجرا است.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به «طرح ملی جمع‌ آوری بذور گیاهان دارویی کشور به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در کشور» و «تقویت بانک ژن منابع طبیعی ایران» اشاره کرد.

پروژه‌هایی ملی که با همکاری نهادهای مختلف و مرتبط با این صنعت، اجرایی می‌شود، مانند «توسعه و احیا باغ‌های گیاه‌شناسی»، «حفظ ذخائر توارثی گیاهان با بذور حساس به از دست دادن آب از طریق نگه‌داری در رویشگاه اصلی و یا در شرایط فراسرد در راستای تقویت و توسعه بانک ژن انواع گونه‌های گیاهان دارویی انحصاری یا درحال انقراض» از دیگر طرح‌های در حال اجرا با حمایت ستاد توسعه علوم و فناور‌ی‌های گیاهان دارویی و طب سنتی و توسط نهادهایی چون موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در ۳ دهه اخیر است.

در طرح ملی جایگاه حفاظتی گیاهان مختلف از جمله گیاهان دارویی بر اساس شاخص‌های تدوین شده IUCN  جایگاه حفاظتی گونه‌های گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران در مقیاس ملی در حال مطالعه مداوم است که تاکنون ۳۰۲۶ گونه مورد بررسی قرار گرفته اند و از این میان بیش از یک سوم گیاهان بررسی شده گونه‌های گیاهان دارویی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.