×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش سطح زیر کشت زعفران در همدان در سال جاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، رحیم بیات اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی  استان همدان در حال حاضر دارای ۲۸۰ هکتار کشت زعفران بوده که به نسبت سال گذشته میزان کشت زعفران استان ۳۵ هکتار افزایش داشته است.

وی میزان کشت زعفران سال گذشته استان را ۲۴۵ هکتار برشمرد و افزود: از ۲۸۰ هکتار کشت زعفران امسال استان همدان  ۲۴۴ هکتار بارور بوده که از این میزان کشت بارور زعفران سطح استان زعفران کاران همدانی موفق به برداشت هزار و ۲۲۰ کیلوگرم محصول شدند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان با صندوق کار آفرینی در رابطه با تسهیلات کشت گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: طی این تفاهم نامه در سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان  همدانی پرداخت  شد که زعفران نیز جزو این گیاهان برای پرداخت تسهیلات بود و کشاورزان زعفران کار متقاضی توانستند از این تسهیلات استفاده کنند. 

بیات در ادامه تعداد بهره‌برداران اصلی زعفران استان همدان را ۴۰۰ نفر اعلام کرد و یاد آور شد: با احتساب سایر بهره برداران زعفران که در وسعت کمتر از یک جریب نسبت به کشت زعفران اقدام می‌کنند حدود هزار بهره بردار در استان به صورت اصلی و یا محدودتر نسبت به کشت زعفران فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به کشت هر ساله ۲۰تا ۲۵هکتار پیاز زعفران در استان همدان تصریح کرد: از سال ۸۸  به بعد کشت پیاز زعفران دراستان همدان شروع شده ضمن اینکه پیش از آن در این رابطه استان همدان کشت قابل توجهی نداشته و آمار دقیقی از آن نداریم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد کشت پیاز زعفران به استان‌های خراسان شمالی و جنوبی و شش تا هفت درصد به  سایر استان‌ها اختصاص دارد و در سال‌های اخیر کشت این گیاه در سایر استان‌ها هم در حال رونق است ادامه داد: در سال‌های گذشته استان همدان پیاز زعفران مورد نیاز خود را از استان‌های خراسان جنوبی و شمالی و رضوی تامین می‌کرد و در این رابطه اکثرا شرکت‌هایی که از این استان‌ها می‌آمدند و اسامی شرکت خود را برای فروش پیاز زعفران اعلام می‌کردند سازمان جهاد کشاورزی استان هم اسامی  این شرکت‌ها را به بهره برداران زعفران استان معرفی می‌کرد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: اخیرا با توجه به اینکه بیش از ۱۲ یا ۱۵ سال است که کشت زعفران در استان همدان گسترده شده در استان بسیاری از بهره‌برداران هستند که زعفران کار قبل بوده و این پیاز زعفران را از مزارع خود در آورده و در معرض فروش قرار می‌دهند و به این ترتیب پیاز مورد نیاز برخی از بهره برداران نیز در خود استان تامین می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه زعفران به عنوان یکی از کشت‌های کم آب بر به شمار می‌رود افزود: این کشت حدود شش و یا هفت ساله بوده و بعد از شش و یا هفت سال در زمین غده‌های پیاز آن زیاد می‌شود و عملکرد آن رو به افول می‌رود و باید این پیازها در آورده شده و به زمین دیگر انتقال داده شود و یا به فروش برسد چرا که به دلیل افزایش غده‌ها زمین مورد نظر دیگر گنجایش لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه عمومیت کشت زعفران در اواخر شهریور ماه است، یاد آور شد: زعفران گیاهی است که سیکل زندگی آن برعکس دیگر گیاهان بوده و کشت آن از پاییز شروع و به خرداد ختم می‌شود در حالی که در سایر گیاهان کشت از بهار شروع و در  پاییز به پایان می‌رسد.

بیات اضافه کرد: این گیاه را می‌توان گیاهی محسوب کرد که در زمانی که سایر کشت‌ها آب نیاز ندارند از آب باقیمانده آنان که مورد نیاز نیست این کشت را می‌توان رواج داد ضمن اینکه این گیاه کم آب بر بوده و دو تا سه بار بیشتر در پاییز آب نیاز ندارد و در بهار هم برای آبیاری با بارندگی مواجه است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.