×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اشتغال پایدار با توسعه حوزه گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا غفار زادگان رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: کشور ایران در حوزه گیاهان دارویی با دارا بودن دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی که بیش از ۱۰۰۰ عدد آن‌ها کاملاً انحصاری در داخل کشور است رشد می‌یابد که پتانسیل بسیار بالایی را در زمینه اشتغال زایی و ایجاد شغل‌ های پایدار در حوزه کشاورزی و حوزه‌های داروسازی خواهد داشت، زیرا ایران از بین ۱۳ اقلیم در دنیا ۱۱ اقلیم را داراست.

او گفت: باتوجه به افزایش استفاده از گیاهان دارویی سنتی در دنیا از جمله کشور‌های پیشرفته از قبیل چین و کشور‌های استرالیا، کانادا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن سبب شده تا این دسته از دارو‌ها در سبد دارویی بسیاری از کشور‌ها قرار گیرد این در حالی است که سهم استفاده از گیاهان دارویی در سبد دارویی کشور حدود ۵ درصد است.

غفارزادگان تصریح کرد: با افزایش گرایش پزشکان و دارو سازان به حوزه گیاهان دارویی امیدواریم خلاء‌های موجود در این زمینه برطرف شود تا بتوانیم به کمک صادرات گیاهان دارویی به افزایش اقتصاد دانش بنیان در حوزه کشاورزی کمک کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های شورای انقلاب فرهنگی در این حوزه گفت: طبق پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های شورا در چشم انداز ۲۰ ساله برای افق ۱۴۰۴ سهم استفاده از گیاهان داروی در داخل کشور باید به بالای ۲۰ درصد رسیده باشد که مسیر بسیار طولانی برای رسیدن به این هدف را در پیش خواهیم داشت. کشور برای استفاده از تمام ظرفیت‌های گیاهان دارویی با خلاء‌ها و کمبود‌هایی مواجه است، به عنوان مثال خالص سازی مواد دارویی از گیاهان از مشکلات ما برای افزایش بهره وری در این حوزه است.

او در خصوص تجارت و صادرات دارو‌های گیاهی و سنتی بیان کرد: تجارت و صادرات گیاهان دارویی در کشور بسیار محدود است و بیشتر در زمینه صادرات گیاهانی از قبیل زعفران و زیره در حال فعالیت است، هرچند خام فروشی این گیاهان نیز سبب شده است تا پیشرفت چندان مناسبی در خصوص این گیاهان هم نداشته باشیم. هم گران نبودن سازمان‌های مختلف و ارگان‌های خصوصی و همچنین تعدد تصمیم‌ گیری‌های که در این حوزه از جمله دلایل عدم موفقیت در زمینه صادرات در این حوزه است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید این خلاء ها برطرف شود تا به نقطه خوبی در زمینه صادرات گیاهان داروی داشته باشیم.

غفارزادگان در خصوص دارو‌های گیاهی برای پیشگیری و درمان کرونا تصریح کرد: هرچند تا به امروز داروی مشخصی برای درمان ویروس کرونا شناخته نشده است، اما با مصرف گیاهان دارویی می‌توان به افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد که خود این موضوع می‌تواند منجر به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شود. هرچند می‌توان از برخی دارو‌های سنتی و گیاهی به عنوان دارو‌های کمکی برای درمان و یا پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌توان استفاده کرد.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در نهایت گفت: از مسئولین خواهشمندیم که برای این حوزه جایگاه ویژه‌ای قائل شوند، زیرا با توجه به شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه می‌توان کمک بسیار زیادی را برای بالا بردن سهم اقتصاد دانش بنیان کشور بکنیم. همچنین با ایجاد یک همگرایی بین مردم و مسئولین شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی و سنتی خواهیم بود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.