×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان بی خوابی و کاهش اضطراب با عناب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محسن پویان اظهار کرد: ریشه، ساقه، برگ و میوه عناب در گیاه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: درخت عناب از محصولات عمده باغی خراسان جنوبی به شمار می‌آید و در بیشتر شهرهای استان به خصوص بیرجند، قاین و سربیشه پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه جوشانده ریشه عناب برای کاهش تب و گرد ریشه آن برای ترمیم زخم‌ها مفید است، تصریح کرد: میوه عناب برای تصفیه خون، کمک به هاضمه و نرم کننده سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پویان بیان کرد: برای تهیه شربت سینه از جوشانده ۵۰ گرم در یک لیتر آب استفاده می‌شود و برای موارد استفاده دیگر ۱۴ دانه عناب نیم کوب شده را با ۲۵ گرم جو پوست گرفته در یک لیتر آب جوشانده پس از صاف کردن روزی چند فنجان خورده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طب سنتی چینی از عناب و هسته‌ی آن به دلیل خواص آرامش بخشی که دارد برای کاهش اضطراب و درمان بی‌خوابی شبانه استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه توصیه می‌شود که هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش عناب بنوشید تا راحت تر بخوابید، افزود: بریتانیا عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌ نبات‌های طعم‌دار همراه با چای میل می‌کنند، در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌ دهند.

پویان تصریح کرد: در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است، آسم و تنگی نفس را برطرف، برای معالجه و التیام زخم‌‎ های کهنه مفید بوده و خستگی شدید را برطرف می‌کند.

پویان خاطرنشان کرد: دمنوش عناب، بیش از ۴۰۰۰ سال است که در چین به عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب و مفید برای سلامتی استفاده می‌شود و چای عناب غنی از آنتی اکسیدان‌هاست به همین دلیل برای پیشگیری و درمان یبوست مفید بوده و احتمال ابتلا به استرس، اضطراب و بی خوابی را کاهش می‌دهد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.