×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثیر سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر بر تولید مشتقات کافئیک اسید در سرخارگل

مقاله: تاثیر سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر بر تولید مشتقات کافئیک اسید در سرخارگل

محمد عبدلی*  ۱، ژیلا مهرپویا۲، محمد رضا طالبیان۲

۱گروه تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ملایر ، abdoli_m@yahoo.com

۲گروه تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ملایر

چکیده:  

مقدمه: گیاه سرخارگل (Echinacea purpurea L.)، مدت زیادی است که در درمان‌های گیاهی برای پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، سرفه، عفونت‌های ریوی، التهابات پوستی و بیماری‌های ناشی از نقص ایمنی استفاده می‌شود.

هدف: این پژوهش، با هدف بررسی اثرات محلول پاشی برگی با سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر بر تولید مشتقات کافئیک اسید در سرخارگل اجرا شد.

روش بررسی: این تحقیق در شرایط گلخانه‌ای طی سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۶ به صورت دو آزمایش فاکتوریل مجزا انجام شد. در آزمایش اول، اثر سالیسیلیک اسید (۰، ۸۰، ۱۶۰ و ۳۲۰ میلی‌گرم در لیتر) و هر کدام در چهار زمان برداشت (۲۴، ۴۸، ۷۲ و ۹۶ ساعت) بررسی شد. همچنین، در آزمایش دوم، اثر عصاره مخمر (۰، ۰/۷۵، ۱ و ۱/۵ گرم در لیتر) و هر کدام در چهار زمان مذکور بررسی شد.

نتایج: نتایج نشان داد برای مقدار تولید مشتقات کافئیک اسید، بین غلظت‌های مختلف محرک‌ها، زمان‌های برداشت و اثر متقابل آنها اختالف معنی‌داری وجود دارد (۰/۰۱ < P). بیشترین مقدار شیکوریک اسید، کافتاریک اسید و اکیناکوزید، در تیمار ۱۶۰ میلی‌گرم در لیتر سالیسیلیک اسید به مدت ۹۶ ساعت به دست آمد. بیشترین میزان شیکوریک اسید (۷/۱۵۰ میلی‌گرم بر گرم ماده خشک) در تیمار ۱/۵ گرم در لیتر عصاره مخمر و مدت زمان ۹۶ ساعت به دست آمد که نسبت به شاهد ۳/۵۸ برابر بیشتر بود. کمترین تولید مشتقات کافئیک اسید در گیاهان شاهد مشاهده شد. نتیجه‌گیری: محلول پاشی با سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر، تأثیر مثبتی بر تولید مشتقات کافئیک اسید در سرخارگل دارد.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.