×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زیره؛ سرشار از مواد معدنی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، نیما زیوداری با اشاره به این‌که ادویه زیره منبع عالی مواد معدنی نظیر آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، روی و منیزیم است، اظهار کرد: مس و آهن در تولید گلبول‌ های قرمز خون مورد نیاز هستند، روی به کار کردن چندین آنزیم کمک می‌کند که رشد و توسعه، تولید اسپرم و گوارش را در بدن تنظیم می‌کنند در حالی که پتاسیم به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین این دانه ها حاوی ویتامین‌ های حیاتی بسیاری مثل A، E، C و نیز تعدادی از ویتامین‌های مختلط B هستند.

زیوداری با اشاره به این‌که دانه‌های زیره منبع غنی فیبر رژیمی هستند، عنوان کرد: طبق نظر متخصصان تغذیه فقط ۱۰۰ گرم، مصرف توصیه شده از فیبر را برای انسان تأمین می‌کند که برای سلامت هاضمه حیاتی است و مانع یبوست می‌شود.

این کارشناس ارشد گیاه شناسی ادامه داد: فیبر در دانه‌های زیره، نقش ضد سرطان‌ زا را ایفا کرده و علاوه بر این سطح کلسترول بد را پایین می‌آورند.

وی افزود: خوردن روغن دانه زیره برای خلاص شدن از شر تنفس بد بو و بیماری‌ های لثه، مفید است.

زیوداری با اشاره به این‌که یکی‌ از محبوب‌ ترین ادویه‌ها بین مردمان آسیا زیره سبز است که علاوه‌ بر عطر و طعم خوبش دنیایی از فواید دارویی درمانی دارد که تقریبا همه ما به آن‌ها نیاز داریم.

این کارشناس ارشد گیاه شناسی ادامه داد: فوایدی مانند رفع انواع مشکلات گوارشی از قبیل کولیک، قلنج، نفخ و سو هاضمه و … ازجمله فواید برشمرده شده برای زیره است.

وی عنوان کرد: دانه زیره گیاهی برای آشپزی بوده که بومی آسیا است، با تمام این اوصاف مانند هر گیاه و داروی دیگر زیره نیز می‌تواند در صورت مصرف بیش از حد عوارضی را به دنبال داشته باشد.

زیوداری تأکید کرد: ازجمله عوارض زیاده روی در مصرف زیره سبز می توان به آروغ زدن، آسیب کبدی، سقط جنین، اثرات تشدید خواب و اعتیادآور، قاعدگی سنگین زنان و پریودهای سخت، عدم مفید بودن برای افراد دیابتی و زنان شیرده، سوزش سر دل و … اشاره کرد.

این کارشناس ارشد گیاه شناسی عنوان کرد: زیره دارای خواص درمانی بی نظیری است اما مثل تمامی مواد طبیعی موجود در طبیعت مصرف مداوم و بی رویه آن عوارض جانبی به دنبال دارد پس طبق قانون همیشگی مصرف باید اعتدال را رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.