×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم ناچیز ایران در تجارت ارگانیک دنیا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی؛ محمدرضا رضاپناه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به‌لیمو گیاهی بسیار خوش بوست که مصارف خوبی به عنوان دمنوش و… دارد، اگر ما بتوانیم برای کشت آن از سموم و کود شیمیایی استفاده نکنیم و از به لیموی ارگانیک لرستان برند بسازیم می‌توانیم بازار بسیار خوبی برای آن ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر در کنار به لیمو از کشت‌هایی مانند سویا، یونجه و حبوبات برای تقویت خاک استفاده شود دیگر نیازی به مصرف کود شیمیایی نیست در نتیجه عطر و بویی که برای به‌لیمو ایجاد می‌شود می‌تواند بازار بسیار خوبی را در کشور و خارج از کشور برای ما به وجود بیاورد.

رئیس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران عنوان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد یورو تجارت ارگانیک در دنیا انجام می‌شود که سهم ایران حداقل باید یک درصد باشد چون یک درصد جمعیت دنیا، یک درصد خاک‌های دنیا و ۵ تا ۸ درصد منابع طبیعی و خدادادی دنیا را در اختیار داریم بنابراین از ۱۰۰ میلیارد یورو تجارت جهانی ما باید حداقل یک میلیارد یورو سهم داشته باشیم ولی متاسفانه حتی یک صدم آن هم نداریم.

وی با بیان اینکه استان لرستان سه تا پنج درصد گیاهان دارویی کشور را در اختیار دارد که ظرفیت‌ قابل توجهی است، تصریح کرد: اگر این محصولات به صورت ارگانیک تولید شوند مورد توجه خریداران خارجی قرار گرفته و این امر موجب ارزآوری برای کشور می‌شود.

رضاپناه خاطرنشان کرد:‌ شکل ارگانیک منابع طبیعی به این صورت است که شما باید برای چرنده و پرنده و … دیگر نیز سهم بگذارید یعنی نباید همه محصول را برداشت و استفاده کنید تا سال بعد با کمبود و قحطی این گیاه دارویی روبرو نشویم که این موفقیت‌ها در مواردی مانند پسته سرخس حاصل شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه سهم ما در تجارت خارجی و به‌ویژه تجارت خارجی ارگانیک اندک است؛ برخی می‌گویند ما پنج میلیون دلار در سال تجارت داریم در حالی که این رقم ناچیز است و حتی در بحث تجارت ارگانیک میزان سهم ما که باید حداقل یک میلیون دلار باشد را هم نداریم و باید آن را جبران کنیم؛ ما به دولتی نیاز داریم که به دنبال تولید نهاده در داخل باشد نه واردات آن، چون قانون ارگانیک این است که تولید کننده‌ها از نهاده‌های درون مزرعه و محدوده خود استفاده کنند و کم کم وقتی این خودباوری ایجاد شد و دیگر دغدغه دلار و یورو نداشتیم می‌توانیم صادرکننده باشیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.