×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی گیاهان موثر بر درمان علائم کووید ۱۹ بر مبنای طب ایرانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر امیرحسین جمشیدی، محقق طب سنتی و سرپرست دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقاله ای که در فصلنامه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است به بررسی گیاهان موثر در درمان علائم Covid19  پرداخته است.

دکتر جمشیدی اظهار کرد شیوع کووید ۱۹ به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است و افزایش بی رویه فرآیندهای التهابی از آسیب های عمده این بیماری است بنابراین استفاده از گیاهان حاوی عوامل آنتی اکسیدانی برای تنظیم سیستم ایمنی بدن می تواند در این بیماری مفید باشد.

وی با اشاره  به این که در گذشته بسیاری از بیماری های اپیدمیک رخ می داد و اطبای طب سنتی مانند ابن سینا برای این همه گیری ها راهکارهایی ارائه می دادند که در کنترل این بیماری ها مفید بوده است، هدف از این مطالعه را معرفی گیاهان موثر بر همه گیری بیماری های تنفسی با توجه به دیدگاه طب ایرانی دانست که مطالعات امروزی تاثیر آنها را به عنوان ضدسرفه، ضد تب، ضد ویروس ، ضد التهاب و آنتی اکسیدان تایید می کنند.

این محقق طب سنتی عنوان کرد در این مطالعه جستجوی کاملی از گیاهان تنظیم کننده سیستم ایمنی و تریاق در کتاب های طب ایرانی نظیر مخزن الادویه، تحفه المومنین و قانون در طب انجام و گیاهانی که در تب و بیماری های ریوی موثر بودند جمع آوری شده و خواص دارویی آنها در پایگاه های داده های علمی جستجو شد.

وی بیان کرد این مطالعه خواص ضد تب و ضد سرفه و تقویت سیستم ایمنی گیاهان به دست آمده بر اساس کتب طب ایرانی را بررسی کرده و نشان داد گیاهانی مانند نارنج، لیمو شیرین، بالنگ، مورد و اسطوخودوس دارای خواص ضد تب، ضد سرفه، ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد میکروب هستند و این گیاهان می توانند در بهبود علائم بیماری کرونا موثر باشند که برای اثبات اثربخشی خاص آنها، مطالعات بیشتری لازم است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، این پژوهش در هفتاد و هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی منتشر شده است.

 

  1. رهنما

    باتشکر از زحماتتان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.