×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت دولت از کشت گیاهان دارویی در کرمانشاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی بهمن ماه سال گذشته در سفر به استان کرمانشاه از کشت گیاهان دارویی به عنوان یک فرصت برای توسعه اشتغال و ایجاد درآمد پایدار در این استان نام برد و بر حمایت دولت از توسعه این محصول تاکید کرد.

 

رشد ۱۰ درصدی کشت در مزارع کشاورزی

به دنبال اعلام حمایت وزیر جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مزارع کشاورزی کرمانشاه بهار امسال (۱۴۰۰) نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافت و از سه هزار هکتار به سه هزار و ۳۰۰ هکتار رسید این افزایش سطح کشت در حالی محقق شد که این استان امسال با کاهش بارندگی و خشکالی روبه رو بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این رابطه، گفت: امسال ۲۰ نوع انواع گیاهان دارویی را در اراضی استان کشت کردیم.

«نوربخش حاتمی» با اشاره به اینکه امسال هفت هزار تن گیاهان دارویی از مزارع استان برداشت می‌شود، افزود: محصول این مزارع عمدتا به کارخانه‌های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی و همچنین کارخانجاتی که در زمینه تولید دارو فعالیت دارند، فروخته خواهد شد.

وی بیشترین سطح زیر کشت را مربوط به گشنیز و گل محمدی عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر زعفران به عنوان دارویی گیاهی و ادویه‌ای، گشنیز، آلوئه‌ورا، آویشن، بابونه، گل محمدی و انواع نعنا به صورت زراعی در اراضی استان کشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کشت گیاهان دارویی با توجه به سود اقتصادی و نیاز آبی کم را برای کشاورزان بسیار به صرفه دانست و تاکید کرد: کشاورزان می‌توانند این گیاهان را به عنوان جایگزینی مناسب برای گونه‌های مرسوم با نیاز آبی بالا کشت کنند.

 

افزایش ۶ برابری کشت گیاهان در منابع طبیعی کرمانشاه

علاوه بر گیاهان دارویی زراعی، ۲۰۸ گونه گیاه دارویی خودرو نیز در مراتع استان وجود دارد، که به طور معمول در فصل بهار قابل کشت هستند،  بر اساس آنچه اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری کرمانشاه تاکنون اعلام کرده، کشت گیاهان دارویی در منابع طبیعی استان با رشد ۶ برابری روبه رو شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه چندی پیش اعلام کرد که سطح زیر کشت گیاهان دارویی در منابع طبیعی استان از ۵۵۹ هکتار به سه هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

«ماشالله کولانی» کشت گیاهان در عرصه‌های منابع طبیعی را گامی موثر در راستای حفظ و احیای گونه‌های گیاهی دانست و افزود: پس از تامین اعتبار، کار کشت این گونه‌های گیاهی با کمک تعاونی‌های مجری طرح‌های مرتعداری در کرمانشاه اجرایی می‌شود.

وی کمک به معیشت بهره‌ برداران محلی و بهره‌ برداری مستمر را از دیگر اهداف توسعه کشت گونه های گیاهی در عرصه های منابع طبیعی اعلام کرد.

 

احیا ۱۰ گونه گیاهی در کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه احیای ۱۰ گونه از گیاهان دارویی، مرتعی، خوراکی و صنعتی استان با همکاری تعاونی‌ها را یکی از برنامه های در دست اقدام این اداره کل اعلام کرد و گفت: این گونه‌ها شامل چویر (چنور)، کندل کوهی (زو)، کنگر، ریواس، باریجه، آنغوره، آوندل (گنور)، علف گاوزبان، زیره و آویشن است.

به گفته کولانی، اعضای تعاونی‌ها با نظارت کارشناسان منابع طبیعی، این گونه‌ها را کشت، حفاظت و نهایتا بهره‌ برداری می‌کنند.

 

کشت گیاهان دارویی توسط مددجویان

علاوه بر طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز به منظور توانمند سازی مددجویان خود در استان کرمانشاه آنها را به کشت گیاهان دارویی تشویق می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمانشاه در این رابطه گفت: طرح راهبری کشت گیاهان دارویی با زیرکشت بردن ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم و آبی مددجویان کرمانشاهی آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مددجو در این طرح دارای شغل پایدار شوند.

وی اضافه کرد: کمیته امداد در صورت تقاضای مددجویان این آمادگی را دارد زمین‌های بیشتری را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهد.

 

پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی

به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از نقاط ضعف کرمانشاه در تولید محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی خام فروشی و کمبود واحدهای فرآوری در این استان محسوب می‌شود به گونه ای که مدیران دولتی نیز بارها بر حمایت از توسعه واحدهای فرآوری به منظور افزایش ارزش افزوده تاکید کرده‌اند.

دولت نیز بر ضرورت افزایش ارزش افزوده گیاهان دارویی در کرمانشاه تاکید دارد و یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی خود را به این موضوع اختصاص داده است.

براساس مصوبه سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید سه پروژه صنعتی را در این استان بسازد که تاکنون ۲ پروژه بیواتانول و بیوایمپلنت اجرایی شده و این سازمان برای سومین پروژه خود به سراغ کشت گیاهان دارویی خواهد رفت.

معاون پیشین هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اعلام کرده بود: پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی سومین پروژه‌ای است که مطالعات آن توسط ایدرو به پایان رسیده و جانمایی آن نیز صورت گرفته و به ‌زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

«هدایت حاتمی» بهمن ماه سال گذشته گفته بود: این طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۴۰ نفر که پروژه‌ای دانش‌بنیان است به‌زودی در شهرستان سنقر وکلیایی عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در این اراضی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.