×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت ایجاد تعادل در زنجیره تولید زعفران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در خصوص آخرین وضعیت صادرات زعفران، نرخ گذاری این محصول و مشکلات موجود در عرصه تولید و صادرات با اشاره به بحران خشکسالی در کشور، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع به قواره اهمیت آن مورد توجه و پیگیری نبوده است. در آخرین جلسه فعالان اقتصادی با رئیس جمهوری، به این مسئله مهم اشاره کرده و نسبت به تبعات تشدید خشکسالی برای کشورمان، هشدار دادیم.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد تعادل در زنجیره تولید زعفران گفت: آنچه مهم است، ایجاد تعادل مناسب بین زنجیره تولید تا مصرف نهایی زعفران است تا این تعادل بتواند هم در جهت توسعه مجموعه‌های زنجیره و هم در تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار باشد. دوستان ما در شورای ملی زعفران به این اعتقاد دارند که صادرات موفق، نیازمند تولیدی قوی است و از طرفی، صادرات نوک پیکان توسعه تولید تلقی می‌شود و تولید وقتی می‌تواند در جهت ارتقاء خود عمل کند که در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

شافعی بار دیگر به اهمیت محصول زعفران برای استان‌های خراسان اشاره و تصریح کرد: کم‌ آب‌بر بودن این محصول، باعث شده تا کشت زعفران برای این استان‌ها دارای مزیت باشد اما توسعه کشت به دیگر استان‌ها، بی‌توجه به اقتضائات و ظرفیت‌های بازار و تقاضا، باعث می‌شود تا بهای این محصول اُفت کرده و تولیدکننده متضرر شود. از این منظر، نهادهای متولی باید برنامه‌ریزی بهتر و موثرتری را در تعادل‌ بخشی به بحث تولید و عرضه این محصول، تدوین و اعمال کنند.

وی اظهار کرد: در اینکه بهره‌برداران زعفران قشر ضعیف جامعه هستند، تردیدی نداریم اما به نظر می‌رسد یک بخش در این میان مغفول مانده است. در میان مباحثی که در این نشست مطرح شد، سیاست‌های بسیار غلط دولت و تاثیر آن بر صادرات زعفران نادیده گرفته شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه رفع تعهدات ارزی، ادامه داد: در دو سال گذشته صادرکنندگان دارای اهلیت زیادی از عرصه تجارت خارجی کشور کنار رفتند و افراد ناسالم جای آن‌ها را در حوزه صادرات گرفته‌اند و امروز کسی که ۷۰ میلیون دلار صادرات زعفران داشته است، شناخته شده نیست و متقابلاً آن‌هایی که در عرصه برندسازی و کیفیت‎ بخشی به این محصول فعال بوده‌اند، با محدودیت مواجه شده‌اند.

وی تاکید کرد: کسی که در تشکلی مسئولیتی را برعهده می‌گیرد و انتخاب می‌شود، نباید اولویت را به منافع شخصی خود بدهد. اگر مسئولیتی پذیرفتیم باید براساس منافع ملی کارنامه بدهیم. شرکت‌های دانش بنیان و صادرکنندگانی که در حوزه زعفران فعال هستند، باید در بدنه تشکل بخش خصوصی حضور داشته باشند و بدین ترتیب شائبه انحصار نیز به وجود نمی‌آید.

شافعی با بیان اینکه توسعه صنعت زعفران را کاری نیکو می‌دانیم، خاطرنشان کرد: این کار به نفع مردم است. شاید در این زمینه و برای دستیابی به هدف مشترکی که وجود دارد، نظرات و آرای مختلف و متفاوتی وجود داشته باشد اما تصمیمات ما در غایت، منافع ملی را رقم بزنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کشت زعفران در مناطق با اقلیم‌های متفاوت اشاره کرد و گفت: ما درباره تولید زعفران در مناطقی که اقلیم « مناسب این محصول نیست، هشدار دادیم. هم اکنون شاهدیم، در استان‌های سردسیری که سازگار با این محصول نیست، زعفران کشت می‌شود که کیفیت زعفران مناطق گرمسیری را ندارد. این محصول باید در استان‌هایی به عمل آید که آب کافی ندارند و عملا کشت زعفران برای آن‌ها در مقایسه با محصولات آب‌بر، دارای مزیت است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.