×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رتبه نخست خراسان رضوی در کشت گیاهان دارویی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محمد میری دیسفانی در خصوص کشت و پرورش گیاهان دارویی در خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از ۶۰ نوع گیاه دارویی در استان شناسایی شده که با اقلیم استان سازگار هستند. چای کوهی، چای ترش، آلوئه ورا و … از جمله گیاهانی هستند که در سطح استان کشت می‌شوند. گیاهانی مانند آنغوزه، آویشن، ختمی خبازی، گل‌ گاو زبان متناسب با این منطقه پرورش داده می‌شوند.

وی افزود: خراسان رضوی با برخورداری از ۳۷ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی، رتبه اول را در بین استان‌های کشور در زمینه کشت و پرورش گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان درحوزه گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: حمایت‌های صورت گرفته از سوی سازمان در بحث انعقاد قرارداد برای خرید توافقی محصول در برخی از شهرستان‌ها توسط برخی از تشکل‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی بوده است.

میری دیسفانی با بیان اینکه «بیش از۶۰ مورد کارگاه آموزشی در سال ۹۹ در این حوزه توسط سازمان برگزار شده است» گفت: این کارگاه‌ها به بهره‌ برداران مشاوره کارشناسی و فنی ارائه می‌دهند. همچنین پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار برای کاهش هزینه‌های خرید نهاده یا بذر، مکانیزه کردن کشت برخی از گیاهان دارویی مانند زیره سبز، ایجاد بازارچه گیاهان دارویی در شرق کشور، راه اندازی بورس زیره برای اولین بار در کشور، مساعدت در زمینه تولید، خرید و توزیع بذر گیاهان مورد نیاز مناسب هر منطقه و … اقداماتی است که در سطح خراسان رضوی در زمینه ترویج کاشت گیاهان دارویی انجام شده است.

وی  عنوان کرد:  در سال ۹۹ بدون احتساب زعفران، ۳۳ هزار و ۷۸۳ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است که با ۴۹۲۴ هکتار افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۴.۵ درصد رشد داشته است.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه «یکی از تبعات جانبی کمبود بارندگی، کاهش میزان کشت در برخی محصولات است» تصریح کرد: متاسفانه در سال جاری به علت خشکسالی نمی‌توان بالغ بر ۳۳ هزارو ۷۸۳ هکتار از اراضی کشاورزی را برای پرورش گیاهان دارویی اختصاص دهیم، زیرا گیاهان دارویی در اقلیم دیم بیشتر کشت می‌شوند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.