×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پرورش گیاهان دارویی در منزل و فواید آن

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، علی دهقانی اظهار کرد: پرورش و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های شایع، روشی مناسب برای افزایش خودکفایی است، با این حال داشتن دانش خوب و مفید در مورد گیاهان، کاربردها و عوارض منع مصرف آن‌ها، برای مؤثر بودن خواص آن‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات ضروری است.

وی با اشاره به این‌که برخی از گیاهان دارویی را می‌توان در خانه پرورش داد، افزود: آویشن از جمله گیاهان چند ساله است که به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیمول، یک ضد عفونی کننده قوی محسوب می‌شود.

دهقانی با اشاره به این که این ماده مفید برای درمان سرفه‌های شدید، سوء هاضمه، اسهال و گاز معده مؤثر است، عنوان کرد: این ادویه خوش‌بو از دیرباز در سراسر دنیا استفاده می‌شده به‌عنوان مثال مصریان از آویشن در سوزاندن بدن استفاده می‌کردند، رومی‌ها پنیرها و مشروبات الکلی را با آن طعم می‌دادند و برای پاکسازی خانه آن را در آتش می‌سوزاندند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: این گیاه از طریق کاشت نشاء پرورش می‌یابد و به آبیاری روزانه در ماه‌ های اولیه کاشت نیاز دارد.

وی ادامه داد: همه ما با نام ریحان به‌عنوان یکی از بهترین سبزیجاتی که می‌توان آن‌ را در کنار انواع غذا ها مصرف کرد، آشنا هستیم، از ریحان به عنوان پادشاه گیاهان نام برده‌اند چرا که برگ‌های آن سرشار از خواص فراوان برای درمان بیماری‌هاست.

دهقانی افزود: گیاه سنبل الطیب که از دیرباز در چای و یا دمنوش ها استفاده می‌شده و به دلیل عطر خوشی که دارد می‌تواند روحیه ی شما را جلا دهد را نیز می‌توان در خانه پرورش داد،

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: مواد موجود درون این گیاه آن‌ را برای کاهش استرس و سردرد، بهبود خواب و درمان مشکلات پوستی مناسب کرده است، می‌توان آن‌را به صورت دمنوش و یا روغن استفاده کرد، همچنین می‌توانید برگ‌های آن را خشک کرده و بسوزانید تا عطر خوش آن را استشمام کنید.

وی ادامه داد: فلفل قرمز یکی از ادویه‌های تند غذایی است که از خاصیت سم‌زدایی بالایی برخوردار بوده . این گیاه دارویی اثرات بسیاری مانند افزایش متابولیسم، پاکسازی بدن، کاهش درد و کلسترول و … بر روی بدن دارد.

دهقانی با اشاره به این‌که بابونه گیاهی چند ساله است و می‌توان از آن درون سالاد استفاده کرد، افزود: این گیاه دارویی دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان‌هاست و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سوء هاضمه، اضطراب و التهابات پوستی تأثیر دارد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان این‌که جعفری گیاهی چند ساله است و مواد مغذی فراوانی دارد، تصریح کرد: داشتن آنتی اکسیدان زیاد، انواع ویتامین و … در این گیاه باعث شده است که برای دستگاه گوارش، تنفس و استخوان‌ها مفید بوده و در از بین بردن نفخ شکم، بوی بد دهان و … مفید باشد.

وی ادامه داد: نعنا یکی‌از معروف‌ ترین عطر دهنده‌ های غذایی است که حتی در انواع صنایع غذایی مانند آدامس‌ها، خمیردندان، انواع خوشبو کننده‌های دهان و یا مکان استفاده می‌شود، یک چای خوشمزه ازاین گیاه به خصوص برای مادران باردار، می‌تواند فواید زیادی مانند کاهش درد عضلانی و یا تهوع داشته باشد.

دهقانی با اشاره به این‌که مریم گلی گیاهی مناسب برای کاهش سردرد و میگرن است، عنوان کرد: از جمله فواید دیگر این گیاه می‌توان به درمان التهاب دهان و گلو، تقویت حافظه و … اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: گیاه بادرنجبویه یک گیاه دارویی همه کاره است و می‌توان از آن در همه ابعاد دارویی استفاده کرد مانند کاهش اضطراب، درمان زخم، تبخال، نیش حشرات، نفخ شکم و … . این گیاه چند ساله بوده و رشد سریعی دارد و از خانواده نعنا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ویتامین و مواد معدنی موجود در رزماری فواید بسیاری برای بدن ما دارد، افزود: استفاده از رزماری برای تقویت و بهبود حافظه بسیار مناسب است، چراکه این گیاه خارق العاده به تأمین خون مورد نیاز بافت‌های بدن کمک می‌کند، همچنین استفاده از آن به صورت دمنوش و چای معمول است و از روغن آن می‌توانید در درمان سردرد کمک بگیرید.

دهقانی عنوان کرد: گیاهانی که در بالا به آن ها اشاره شد، ازجمله گیاهان دارویی هستند که هرکدام از ما می‌توانیم آن‌ها را در خانه پرورش دهیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.